Partner serwisu

ATR Aircraft dostarczył 1600. samolot

Avgeek 19.12.2021

arrow
arrow
ATR Aircraft dostarczył 1600. samolot
Fot. ATR Aircraft
ATR Aircraft dostarczył 1600. samolot
ATR Aircraft dostarczył 1600. samolot
ATR Aircraft dostarczył 1600. samolot
Pracownicy ATR-a świętowali w piątek (17 grudnia) w Tuluzie dostawę 1600. maszyny ATR, która została dostarczona do Air New Zealand (ANZ). Dostawa jubileuszowego ATR-a stanowi kolejny ważny kamień milowy dla producenta w 40-leciu istnienia firmy i potwierdza niezwykły sukces komercyjny modelów ATR-42/72 oraz jego pozycję na rynku regionalnych samolotów.
To już 1600. turbośmigłowych ATR-ów

Jubileuszowy 1600. ATR to maszyna w wersji 72-600 (ZK-MZF) o numerze seryjnym MSN 1691, która zabiera na pokład 68 pasażerów. Najnowszy nabyte ANZ posiada wystrój kabiny znany pod nazwą Armonia. Maszyna napędzana jest dwoma silnikami Pratt & Whitney model PW127M. Dostawa jubileuszowego 1600. samolotu następuje 3 lata po dostawie jubileuszowego 1500. samolotu w grudniu 2018 r. do Japan Air Commuter.

- Jesteśmy oczywiście dumni z tego osiągnięcia, a ja doceniam ciężką pracę i poświęcenie każdego pracownika ATR, zarówno byłego, jak i obecnego, który doprowadził nas do tego miejsca. Ponieważ niedawno świętowaliśmy 40 lat wprowadzania zmian, jest to doskonały moment, aby pomyśleć o tym, jak ATR wspierał społeczności w całej Nowej Zelandii. Pasażerowie naprawdę polegają na naszych samolotach, aby uzyskać dostęp do możliwości prowadzenia interesów, studiowania lub po prostu zobaczenia się z bliskimi. ATR jest ważnym punktem w lotnictwie regionalnym i mamy ambicję dalszego rozwoju naszego wkładu i pozycji na tym rynku - Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR-a.

Wersja 72-600 to najnowsze samoloty turbośmigłowe europejskiego ATR-a. W porównaniu do starszych modeli -200, znanych kiedyś m.in. z Eurolotu, są znacznie cichsze i oszczędniejsze. Mają także lepszą awionikę (w tym tzw. glass cockpit) oraz zmodernizowaną kabinę pasażerską.

- Bardzo cenimy sobie naszą wieloletnią współpracę z ATR-em i będzie to już 29. samolot, który dołączy do naszej floty od momentu zamówienia ich w 2012 r. W tym czasie flota ATR-ów zwiększyła siatkę połączeń regionalnych linii o ponad 50 proc. i okazała się niezwykle wydajna. Nasze ATR-y pomogły nam zbudować jedną z najlepszych sieci krajowych na świecie i przewiozły około 33,5 miliona pasażerów na ponad 636 tys. lotów po Nowej Zelandii - powiedział Greg Foran, dyrektor generalny Air New Zealand.

Obecnie flota Air New Zealand składa się ze 104 samolotów: 29 ATR-ów 72-600, 18 airbusów A320, sześciu A320neo, siedmiu A321neo, siedmiu boeingów B777-300ER, 14 B787-9 oraz 23 maszyn De Havilland Canada DHC-8-300.

Kartka z kalendarza

Dostawa pierwszego seryjnego samolotu ATR miała miejsce nieco ponad 36 lat temu, a dokładnie 3 grudnia 1985 r. Wtedy pierwszego ATR-a w wersji 42 otrzymała francuska linia Air Littoral. Natomiast pierwsza dostawa ATR-a 72 miała miejsce ponad 32 lat temu, a dokładnie 27 października 1989 r. Wtedy pierwszego ATR-a 72-200 otrzymała linia Finnair. Od ponad 36 lat ciągła popularność modelu ATR 72 wśród operatorów świadczy o jakości tych samolotów i wielu innowacjach, które przeszły przez trzy dziesięciolecia. Jego wszechstronność operacyjna, efektywność ekologiczna i niezrównana rentowność umożliwiły do tej pory, wraz z ATR-em 42, otwarcie średnio 100 nowych tras rocznie, z rekordową liczbą ponad 150 otwartych przez ATR-y w 2017 r.

Najwięcej ATR-ów lata w Azji, bo aż 28 proc. światowej floty. Na kolejnych miejscach jest Europa (26 proc.), Ameryka Północna (15 proc.), Ameryka Południowa (12 proc.) oraz Afryka z Bliskim Wschodem (9 proc.).

Warto także dodać, że ATR obchodził 4 listopada br. 40-lecie swojego istnienia, świętując przełomowe wydarzenia dla lotnictwa regionalnego w ciągu ostatnich czterech dekad. Producent samolotów turbośmigłowych chce wykorzystać ten kamień milowy, aby spojrzeć w przyszłość, kontynuując wdrażanie innowacyjnych i zrównoważonych technologii do swoich samolotów. Natomiast jeżeli jesteście ciekawi jak powstają samoloty ATR-a, to zapraszamy Was do obejrzenia naszych zdjęć z linii montażu końcowego tych samolotów w Tuluzie.

Historia ATR-ów w Polsce

Przez floty różnych polskich przewoźników przewinęło się łącznie 35 ATR-ów. Najwięcej rzecz jasna przez dawny Eurolot, bo aż 23 sztuki: 10 ATR-ów 72 i 13 ATR-ów 42. Eurolotowskie ATR-y 72 jednak w pierwszej kolejności były dostarczane do PLL LOT. Dopiero po utworzeniu spółki Eurolot w 1997 r. trafiły pod nowe skrzydła. Pierwszy ATR z polską rejestracją wylądował 1 sierpnia 1991 r., a był nim ATR 72-200 SP-LFA.

Dwa samoloty ATR 42-300 latały w White Eagle Aviation, po jednym w Globus Aviation i JetAir. Cztery ATR-y gościły także w OLT Express Regional. Do tej pory jedynym polskim użytkownikiem ATR-ów pozostaje Sprint Air, mający we flocie 10 sztuk ATR-ów 72-200F/-500F.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony