Partner serwisu

ANA angażują się na rzecz równouprawnienia kobiet w lotnictwie

Tomasz Śniedziewski 08.12.2020

ANA angażują się na rzecz równouprawnienia kobiet w lotnictwie
Fot: All Nippon Airways (ANA)
All Nippon Airways (ANA), największe linie lotnicze w Japonii, przez osiem kolejnych lat szczycące się pięciogwiazdkową oceną serwisu, po raz kolejny zaakcentowały swoje zaangażowanie na rzecz różnorodności i równouprawnienia, formalnie dołączając do inicjatywy 25by2025 zainicjowanej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA).
Japoński przewoźnik od dłuższego czasu pracuje na rzecz promowania różnorodności oraz przyjaznego środowiska miejsca pracy. Starania spółki zostały docenione przez Japan Women's Innovation Network (J-Win), japońską organizację promującą zmiany kultury korporacyjnej służące równouprawnieniu oraz dostrzeganiu potrzeb kobiet w miejscach pracy, która nagrodziła wysiłki ANA w tym kierunku, przyznając liniom lotniczym wyróżnienia Advanced Achievement Award w 2018 oraz w 2019 r.

Coroczne nagrody na rzecz różnorodności w miejscu pracy, Diversity Awards, przyznawane przez J-Win służą uhonorowaniu japońskich przedsiębiorstw, które proaktywnie działają na rzecz zwiększenia różnorodności oraz inkluzywności. Kandydaci do nagród byli oceniani pod względem zaangażowania w promowanie kobiet na wyższe stanowiska managerskie, procedur przyznawania urlopów oraz zapewniania szans na ścieżki karier dla kobiet. Linie lotnicze ANA zyskały wysokie noty we wszystkich tych kategoriach, dzięki czemu otrzymały nagrody przez dwa lata z rzędu.

- ANA dostrzegają wkład wszystkich pracowników i uważają, że angażowanie kobiet w procesy decyzyjne na każdym poziomie wzmacnia całą firmę. Nasze wysiłki by promować różnorodność oraz inkluzywność już wykazały znakomite rezultaty, jednak wciąż będziemy się angażować w dalszą poprawę szans na karierę dla naszych pracownic. Jesteśmy dumni, że zostaliśmy docenieni przez J-Win i mamy nadzieję, że możemy być przykładem do naśladowania dla wszystkich japońskich przedsiębiorstw - powiedział Naoto Takada, wiceprezydent ANA.

Linie lotnicze ANA są również członkiem 30% Club Japan, elitarnej grupy firm o zasięgu międzynarodowym, która promuje rolę kobiet w miejscach pracy. Poza pomaganiem kobietom w drodze na stanowiska kierownicze, ANA wprowadziły programy zdobywania kontaktów, które są zaprojektowane tak, by pomagać pracownicom awansować w ramach struktur firmy i otworzyły stanowiska kierownicze dla osób pracujących na część etatu.

25by2025

30 listopada b.r. ANA, jako pierwsze linie lotnicze z Japonii formalnie przystąpiły do inicjatywy IATA 25by2025, która ma za cel zmianę kluczowych standardów różnorodności i inkluzywności w branży lotniczej, poprzez zaangażowanie linii lotniczych należących do Zrzeszenia. Uczestnicy programu zobowiązali się do zwiększenia liczby kobiet na wyższych stanowiskach korporacyjnych oraz w tych obszarach, w których zauważalna jest nadreprezentacja mężczyzn. Zasady mają się odnosić zarówno do zatrudnienia w ramach linii lotniczych biorących udział w programie, jak również w ramach struktur administracyjnych IATA.

Obecne wytyczne wzywają linie lotnicze do sporządzania corocznych raportów na temat różnorodności na kluczowych stanowiskach oraz do zwiększania nominowania kobiet na stanowiska kierownicze w ramach IATA, do co najmniej 25 proc. nominantów do 2025 r. W 2025 r. zarówno w ramach struktur kierowniczych IATA, jak również w obrębie linii lotniczych, które przystąpiły do inicjatywy, minimum 25 proc. stanowisk powinno przypadać kobietom.

Zasady inicjatywy 25by2025 znajdują pełne zrozumienie w ANA, deklarują przedstawiciele przewoźnika. - Kampania 25by2025 celebruje różnorodność i inkluzywność, zasady zbieżne z głównymi wartościami ANA. W dalszym ciągu będziemy działać na rzecz zwiększenia różnorodności w obrębie naszej organizacji, gdyż wzmacnia to całą firmę. Ta kampania jest świetnym przykładem wspólnego działania branży lotniczej dla słusznej społecznie sprawy, dlatego czujemy się zaszczyceni możliwością brania w niej udziału - powiedziała Hitomi Yamamoto, wiceprezydent ANA.

W branży lotniczej kobiety wciąż mają niższą siłę przebicia

Działania na rzecz równouprawnienia kobiet są szczególnie ważne w okresie pandemii. Jeszcze przed jej wybuchem, branża lotnicza zmagała się z bardzo silną dysproporcją zatrudnienia na rzecz mężczyzn. Badania przeprowadzone w sierpniu 2019 r. przez portal FromAtoB pokazały, że kobiet jest zdecydowanie za mało w szeregach personelu kokpitowego.

Kobiety na stanowisku pilotów wciąż są rzadkością w takich liniach lotniczych jak Aerofłot, Emirates, Qatar Airways, Finnair czy Jetconnect. Pod względem liczby kobiet za sterami samolotów, w rankingu przodują Stany Zjednoczone oraz Kanada. Procentowo, spośród amerykańskich przewoźników, największy udział kobiet za sterami samolotów, 9,6 proc., mają linie lotnicze Hawaiian Air. Liderem niechlubnego rankingu najmniejszego udziału rankingu kobiet za sterami samolotów są narodowe linie lotnicze Rosji Aerofłot, z wynikiem 1,4 proc. Przewoźnik zatrudnia łącznie około 4,2 tys. pilotów, tylko 58 spośród nich to kobiety, wykazują wyniki badań.

Przedstawiciele Aerofłotu mówią, że w głównym oddziale firmy pracują 62 kobiety-awiatorki, z czego 48 aktywnie zasiada za sterami samolotów, dziewięć w randze kapitana. Pozostałe panie zatrudnione są na stanowiskach instruktorskich. LOT odmówił uczestnictwa w badaniu, informują jego autorzy. Z sygnałów płynących z branży wynika, iż pandemia tylko pogorszyła sytuację równouprawnienia. W wielu przypadkach pierwszymi osobami do zwolnienia byli pracownicy z najmniejszym stażem. Ponieważ branża przez lata preferowała mężczyzn, przez co szanse na zdobycie doświadczenia przez kobiety były bardziej ograniczone, teraz często jako pierwsze z zatrudnieniem musiały pożegnać się panie.

W tej sytuacji docenić należy powtórzenie deklaracji działań na rzecz równouprawnienie przez linie lotnicze ANA, które pada w trudnym okresie dla wielu pracownic. Uznanie budzi również fakt, że
przewoźnik jest firmą z Japonii, kraju w którym w wielu wypadkach w kulturze korporacyjnej obowiązują skostniałe zasady patriarchatu. W chwili zawiązania inicjatywy 25by2025 w grudniu 2019 r., deklarację przystąpienia do niej złożyło 59 linii lotniczych. Liczba przewoźników z Azji była znacznie mniejsza i ograniczała się do sześciu linii lotniczych - oprócz ANA, innymi liniami z kontynentu zobowiązującymi się do
uczestnictwa w programie były Air India, Cathay Pacific, China Eastern, Japan Airlines oraz Singapore Airlines.

Najwięcej, bo aż 36 linii lotniczych przystępujących do inicjatywy, to członkowie IATA z Europy, choć na liście zabrakło m. in. Aerofłotu, Alitalii czy PLL LOT.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony