Partner serwisu

ALI: Wszyscy irlandzcy leasingodawcy zerwali umowy z klientami z Rosji

Tomasz Śniedziewski 31.03.2022

ALI: Wszyscy irlandzcy leasingodawcy zerwali umowy z klientami z Rosji
fot. unsplash
Przed poniedziałkiem 28 marca wszyscy leasingodawcy z Irlandii zerwali umowy z klientami z Rosji, wypełniając w ten sposób postanowienia sankcji nałożonych na Rosję przez Unię Europejską, informuje stowarzyszenie branżowe Aircraft Leasing Ireland (ALI).
W poniedziałek, 28 marca, minął termin dany przez Unię Europejską firmom leasingowym na zawieszenie obowiązywania kontraktów z klientami z Rosji, po tym gdy kraj ten zaatakował Ukrainę. Zgodnie z oświadczeniem stowarzyszenia branżowego Aircraft Leasing Ireland (ALI), w skład którego wchodzą tacy giganci na rynku leasingu samolotów jak  SMBC Aviation Capital, Avolon, Aircastle czy AerCap Holdings, wszystkie firmy z Irlandii wypełniły zwoje zobowiązania wynikające z postanowień przewidzianych w sankcjach.

Rosja odmawia współpracy

Leasingodawcy z Irlandii są właścicielami 60 proc. samolotów wchodzących we floty maszyn leasingowanych na całym świecie, wynika z wyliczeń ALI. Tak wysoki udział własnościowy w skali globalnej powinien spowodować, iż po zerwaniu kontraktów leasingowych, większość samolotów służących we flotach komercyjnych w Rosji powinna opuścić teren Rosji. Tak jednak się nie stało, gdyż wkrótce po ogłoszeniu sankcji stało się jasne, iż władze Rosji nie będą respektowały własności irlandzkich leasingodawców oraz zasad międzynarodowego prawa handlowego, starając się zatrzymać leasingowane maszyny wbrew woli firm leasingowych.

– Ogólnie retoryka władz lotniczych, wyrażana w ogólnodostępnych źródłach i w kręgach profesjonalistów, teraz sprowadza się do faktu, że strona rosyjska wykorzysta każdą możliwą szansę by pod żadnymi okolicznościami nie rozstawać się z flotą cywilną – już na początku marca informowała rosyjska agencja informacyjna ATOR.

Plany te zrealizowane zostały w połowie marca, po tym gdy Władimir Putin, prezydent Federacji Rosyjskiej, podpisał dekret o wsparciu lotnictwa cywilnego, który umożliwił rejestrację praw do zagranicznych samolotów leasingowanych przez rosyjskie firmy, a także wydawanie im krajowych świadectw zdatności do lotu. 

Niewielki sukces w odzyskiwaniu samolotów

– Wydarzenia zachodzące w Rosji są bez precedensu i dalszym ciągu ulegają zmianie – czytamy w komunikacie ALI. Organizacja przyznaje, iż dla leasingodawców starających się o odzyskanie swoich samolotów ostatnie tygodnie stanowiły olbrzymie wyzwanie i do tej pory firmy “osiągnęły ograniczone sukcesy.”

Największy udział w rynku leasingu samolotów na rynku rosyjskim miała firma AerCap, której 5 proc. floty liczonej wartością netto była w rękach leasingobiorców z Rosji. W momencie, gdy sankcje weszły w życie, do AerCap należały 142 samoloty spośród 515 leasingowanych z zagranicy przez rosyjskich przewoźników, wyliczali przedstawiciele firmy konsultingowej IBA, cytowani przez Agencję Reutera.

Jak do tej pory linie lotnicze z Rosji straciły 78 samolotów, które zostały przejęte poza granicami Rosji i nie mogły wrócić do kraju, informowała w ubiegłym tygodniu rosyjska agencja informacyjna, powołując się na informacje z Ministerstwa Transportu Federacji Rosyjskiej. Firmy leasingowe czeka albo wliczenie w straty samolotów utraconych w Rosji, albo długie procesy z ubezpieczycielami, informuje Agencja Reutera.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony