Partner serwisu

AIX2022: Ośmiu laureatów Crystal Cabin Awards 2022

Avgeek 27.06.2022

AIX2022: Ośmiu laureatów Crystal Cabin Awards 2022
Fot. Crystal Cabin Awards
Po trzech długich latach, rozdanie nagród Crystal Cabin Awards ponownie wraca do formy stacjonarnej podczas Aircraft Interior Expo. Nagrody Crystal Cabin uhonorowują doskonałość i pomysłowość przygotowaną dla wnętrz samolotów. Wśród 24 finałowych pomysłów skategoryzowanych w ośmiu kategoriach znalazło się wiele innowacyjnych koncepcji i produktów.
Osiem kategorii, osiem obszarów dla innowacji

Jury złożone z ekspertów branżowych wybrało ośmiu zwycięzców podczas wnikliwej sesji finałowej i prezentacji w przeddzień targów Aircraft Interiors Expo. Zwycięzcy zostali ogłoszeni podczas ekskluzywnej ceremonii wręczenia nagród i uroczystej kolacji w Hamburgu.

Zwycięzca kategorii Koncepcje kabinowe: Teague i NORDAM "Elevate"

Zasłużonym zwycięzcą w kategorii "Koncepcje kabinowe" został projekt Elevate autorstwa Teague i NORDAM. Elevate należała do zgłoszeń, które przyciągnęły największą uwagę mediów w okresie poprzedzającym ceremonię wręczenia nagród w dniu 14 czerwca, będąc z niecierpliwością oczekiwaną przez osoby z branży i media niebranżowe. Ten wizualnie zaskakujący projekt wykorzystuje tzw. pływające meble przymocowane do wsporników ściennych, co daje swobodniejsze, bardziej organiczne i bardziej wciągające wrażenie niż w przypadku porównywalnych koncepcji miejsc premium w samolotach wąskokadłubowych.



Kluczowym czynnikiem stojącym za tym podejściem było zaoferowanie pasażerom wąskokadłubowych samolotów pasażerskich prywatności i ekskluzywności typowej dla samolotów szerokokadłubowych. Wyzwanie: dać pasażerom premium w kabinach wąskokadłubowych prawdziwe poczucie posiadania przestrzeni, oferując jednocześnie liniom lotniczym taką samą pojemność miejsc. Inne cechy koncepcji Elevate to mniejsza masa, co przekłada się na niższe spalanie paliwa, a także prostsze podzespoły, które są łatwiejsze w konserwacji.



Zwycięzca kategorii Systemy kabinowe: Caeli Nova "Cordillera"

W najnowszej edycji Crystal Cabin Awards, Systemy Kabinowe były areną inspirującej mieszanki konkurujących ze sobą pomysłów o różnych podejściach do zwiększania wartości dodanej zarówno dla pasażerów, jak i linii lotniczych. Od początku istnienia lotnictwa komercyjnego bezpieczeństwo było głównym przedmiotem zainteresowania inżynierów i projektantów. Jednym ze scenariuszy awaryjnych, który od dawna stanowi wyzwanie zarówno dla operatorów, jak i projektantów, jest dekompresja kabiny pasażerskiej podczas lotu.



System Cordillera firmy Caeli Nova został zaprojektowany tak, aby zakłócić ustalone procesy i protokoły oraz umożliwić liniom lotniczym otwarcie bezpośrednich tras nad łańcuchami górskimi poprzez wydłużenie czasu, w którym samolot może latać na dużej wysokości po incydencie dekompresji, z 22 do 180 minut. Jest to potencjalny przełom dla linii lotniczych, które do tej pory musiały omijać wysokie tereny, takie jak Himalaje, Góry Skaliste czy Andy. Jedną z tras, która stałaby się powszechnie dostępna przy użyciu Cordillery, jest droga lotnicza UL888, która przecina Himalaje i jest o 30 minut szybsza niż inne trasy między Europą a częścią Azji. Jury było pod dużym wrażeniem przewidywanych rocznych oszczędności dla linii lotniczych, wynoszących 500 mln dolarów amerykańskich i zmniejszeniu emisji CO2 o 1,2 mln ton, a wszystko to dzięki umożliwieniu bezpośrednich tras przez regiony górskie, a jednocześnie bez żadnych obciążeń i kosztów konserwacji.

Zwycięzca w kategorii Zdrowie i Bezpieczeństwo: Safran Cabin "Ognioodporny kontener ładunkowy".

Niekontrolowany pożar to koszmarny scenariusz zarówno dla załogi samolotu, jak i dla pasażerów. Wszechobecność urządzeń cyfrowych zawierających baterie litowo-jonowe przyniosła także nowe zagrożenie: pożary tych baterii. Tzw. pożary klasy D należą do najniebezpieczniejszych - płonące metale spalają się w bardzo wysokich temperaturach i bardzo szybko się rozprzestrzeniają. Pożary akumulatorów litowo-jonowych niosą ze sobą jeszcze większe ryzyko, ponieważ uszkodzenie akumulatora może spowodować jego samozapłon.



Podczas pożaru klasy D akumulator wydziela łatwopalne opary, co samo w sobie stanowi dodatkowe paliwo dla ognia. Innym problemem związanym z tego typu pożarami jest to, że nie można ich ugasić i można je jedynie powstrzymać do czasu naturalnego wygaśnięcia. Ogniotrwały kontener ładunkowy Safran Cabin zadziwił jury, zapewniając powstrzymanie pożarów klasy D do 6 godzin, czyli do czasu, gdy samolot może oddalić się od lotniska na maksymalną odległość. Urządzenie zapewnia pasażerom, załodze i operatorom dodatkowy poziom ochrony przed zagrożeniem, które może mieć katastrofalne skutki podczas lotu.



Zwycięzca w kategorii Komfort Pasażerów: Collins Aerospace "SpaceChiller".

Innowacje w tej kategorii mają na celu zapewnienie wszystkim pasażerom poczucia ekskluzywności i luksusu, niezależnie od tego, czy siedzą w klasie pierwszej czy ekonomicznej. W tym roku zwycięzcą w kategorii Komfort Pasażerów został SpaceChiller firmy Collins Aerospace. To osobiste urządzenie chłodnicze dla pojedynczych pasażerów lub większych obszarów kabiny samolotu nie wykorzystuje tradycyjnych technologii chłodzenia powietrzem. Oferowanie klientom schłodzonych przekąsek i napojów w zasięgu ręki było przez długi czas uważane za trudne do wdrożenia. SpaceChiller wymaga o połowę mniej mocy niż tradycyjne konstrukcje. Jego modułowa architektura zapewnia pasażerom najwyższej jakości wrażenia, a liniom lotniczym daje dodatkową elastyczność w zakresie usług i przestrzeni roboczej dla załogi.



Zaprojektowany głównie z myślą o klasach premium, SpaceChiller może być dowolnie skalowany, co jest kolejnym czynnikiem, który zrobił wrażenie na jury. Dzięki temu linie lotnicze mogą zapewnić pasażerom samoobsługowe strefy gastronomiczne bez naruszania przestrzeni roboczej personelu pokładowego lub przestrzeni osobistej pasażerów. Podstawową technologią stojącą za SpaceChiller jest radiator opracowany dla DARPA. Cichy termoelektryczny system chłodzenia działa z większą wydajnością i oferuje lepsze osiągi na małej przestrzeni niż było to dotychczas możliwe, bez użycia nieprzyjaznych dla środowiska czynników chłodniczych.



Zwycięzca w kategorii IFEC & Digital Services: Anuvu coop. Southwest Airlines "Dedicated Space"

Łączność cyfrowa szybko staje się głównym problemem dla pasażerów, którzy przyzwyczaili się do szybkiego dostępu do Internetu w każdym miejscu podróży. Jednocześnie w większej liczbie samolotów używa się coraz więcej urządzeń cyfrowych, które konkurują ze sobą o przepustowość łącza. W tym roku jury przyznało główną nagrodę branżową w kategorii IFEC & Digital Services firmie Anuvu i Southwest Airlines za nowy system o nazwie Dedicated Space.




System ten obiecuje pięciokrotne zwiększenie dostępnej przepustowości osobistej i radykalne zmniejszenie opóźnień sieci. Oprócz szybszego pobierania i wysyłania danych, pasażerowie mogą liczyć na bardziej stabilną łączność podczas lotu dzięki nowemu systemowi. Dedicated Space wykorzystuje opatentowaną technologię, która łączy sprzęt lotniczy i inteligentne oprogramowanie w ramach innego podejścia do korzystania z satelitarnej przepustowości na pokładzie samolotu. Oprogramowanie analizuje zapotrzebowanie na pasmo i dynamicznie przydziela ruch w oparciu o wymagania poszczególnych samolotów. Potencjalni klienci linii lotniczych nie muszą czekać na wprowadzenie nowego systemu, ponieważ jest on już certyfikowany dla obecnie dostępnych samolotów.

Zwycięzca w kategorii materiał i komponenty: Thales Avionics "Pulse"

Wyczuwalna w dotyku i wizualna jakość materiałów i komponentów odgrywa kluczową rolę w subiektywnym odczuciu pasażerów w kabinie samolotu. Podobnie jest z funkcjonalnością i zdolnością elementów kabiny do zapewnienia wrażeń, których pasażerowie oczekują w 2022 r. Na ziemi możliwość ładowania urządzeń osobistych w dowolnym miejscu jest oczywistością, natomiast na pokładzie samolotu sytuacja często była trudniejsza.



W tej gorąco dyskutowanej kategorii zwyciężyła firma Thales Avionics z rozwiązaniem Pulse, przeznaczonym do ładowania urządzeń w kabinie samolotu, które wykorzystuje opatentowaną technologię zarządzania energią do dynamicznego przydzielania energii podczas lotu. Ten smukły i lekki zasilacz pozwala pasażerom ładować urządzenia w czasie lotu przez USB-A, USB-C lub połączenie bezprzewodowe, eliminując niepokój związany z ładowaniem i pozwalając podróżnym cieszyć się swoimi urządzeniami w dowolnym momencie podróży.

Zwycięzca w kategorii Zrównoważona kabina: Diab "Panele w 100 proc. nadające się do recyklingu do wnętrz kabinowych".

Zrównoważony rozwój jest głównym tematem niemal każdej dyskusji na temat lotnictwa w 2022 r. Jednak zakres innowacji zmierzających ku bardziej zrównoważonej przyszłości wykracza daleko poza technologie napędowe, takie jak ciekły wodór czy zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). Nie jest więc zaskoczeniem, że kategoria "kabina zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju" była punktem zapalnym w tegorocznej edycji Crystal Cabin Awards, w której zgłoszono wiele kreatywnych rozwiązań zmniejszających wpływ lotnictwa na środowisko. O najwyższe wyróżnienie w tej kategorii ubiegał się szwedzki producent Diab we współpracy z firmami AkzoNobel, Rescoll i Roctool.



Grupa ta opracowała pionierski proces produkcji tworzyw termoplastycznych, umożliwiający wytwarzanie paneli do wnętrz kabin, które w 100 proc. nadają się do recyklingu. Wśród aspektów, które wywarły szczególne wrażenie na jury, znalazły się ogólna redukcja kosztów cyklu życia produktu oraz mniejszy wpływ na środowisko poprzez ułatwienie recyklingu elementów kabiny. Proces opracowany przez firmę Diab i jej partnerów jest nie tylko bardziej przyjazny dla środowiska, ale także szybszy niż metody wykorzystujące folie samoprzylepne. Arkusze termoplastyczne są zgrzewane bezpośrednio z rdzeniem piankowym, co zapewnia również lepszą izolację akustyczną gotowego materiału. Panele o trójwymiarowych kształtach i zdobieniach można wytwarzać w procesie jednoetapowym, dzięki czemu komponenty są lżejsze i tańsze w produkcji.

Zwycięski Uniwersytet: Ken Kirtland "Portal".

Kategoria "Uniwersytet" to pole do popisu dla pomysłowych koncepcji z czystym podejściem do różnych zagadnień i sytuacji. Zwycięzcą 2022 r. w tej fascynującej kategorii został Ken Kirtland z Georgia Institute of Technology. Jego pomysł na nowy rodzaj linii lotniczych wykorzystujących samoloty elektryczne przekonał jury swoim wyjątkowym podejściem do zrównoważonego podróżowania samolotami. Koncepcja polega na wykorzystaniu nie w pełni wykorzystywanych lotnisk regionalnych, co stanowi fascynujące odejście od tradycyjnych koncepcji sieci lotniczych typu "hub & spoke". Portal przewiduje stworzenie nowego typu samolotu z napędem elektrycznym o zerowej emisji spalin, który będzie przewoził pasażerów pomiędzy lokalnymi hubami lotniczymi.



Samolot będzie miał zasięg 1000 mil i pomieści ponad 30 pasażerów. Kolejnym aspektem, który wzbudził zachwyt jury, był układ kabiny samolotu Portal. W kabinie znajdują się miejsca siedzące klasy premium z panoramicznym widokiem z okna. Miejsca siedzące rozmieszczono wokół kabiny, aby ułatwić dostęp i zapewnić niesamowite widoki przez duże okna. System ten wykorzystuje również mniejszą prędkość lotu, oferując bardziej wciągające i relaksujące wrażenia z podróży podczas lotu na małej wysokości. Koncepcja ta stanowi kuszącą wizję przyszłości lotów regionalnych.

 

Materiał z AIX 2022 powstał przy współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony