Partner serwisu

Airbus prognozuje popyt na 39 tys. nowych samolotów do 2040 roku

inf. pras 15.11.2021

Airbus prognozuje popyt na 39 tys. nowych samolotów do 2040 roku
fot. Airbus
Specjaliści Airbusa prognozują, że w ciągu najbliższych 20 lat za sprawą rozwoju flot eksploatowanych przez przewoźników i przyspieszonego wycofywania starszych, mniej paliwooszczędnych samolotów, rynek będzie potrzebował około 39 tys. nowych samolotów pasażerskich i towarowych, z czego 15 250 egzemplarzy do zastąpienia starszych maszyn.
W rezultacie w 2040 roku zdecydowana większość eksploatowanych samolotów komercyjnych będzie reprezentowała najnowszą generację, w porównaniu z około 13 proc. samolotów użytkowanych obecnie, co znacznie poprawi efektywność światowych flot lotniczych pod względem emisji CO2. Korzyści ekonomiczne płynące z lotnictwa wykraczają poza sam sektor, generując około 4 proc. rocznego światowego PKB i utrzymując około 90 milionów miejsc pracy na świecie.

Chiny największym rynkiem przewozów

Mimo, że w okresie pandemii COVID ruch pasażerski stracił prawie dwa lata wzrostu, wykazał się odpornością i ma ponownie rosnąć o 3,9 proc. rocznie, dzięki rozwijającej się gospodarce i handlowi, w tym turystyce. Klasa średnia, która lata najchętniej, zwiększy się o dwa miliardy ludzi, osiągając około 63 proc. światowej populacji. Najszybszy wzrost ruchu nastąpi w Azji, a największym rynkiem przewozów lotniczych będą Chiny.

Rynek wchłonie około 29 700 małych samolotów, takich jak z rodziny A220 i A320, a także około 5300 w kategorii samolotów średnich, takich jak A321XLR i A330neo. W segmencie szerokokadłubowców, do którego zalicza się A350, do 2040 roku potrzeba będzie około 4000 samolotów. W obszarze przewozu towarów, gdzie główną rolę odgrywa e-handel, oczekuje się wzrostu frachtów ekspresowych o 4,7 proc. rocznie oraz drobnicowych (stanowiących około 75 proc. rynku) o 2,7 proc. Do obsłużenia tego ruchu w ciągu najbliższych 20 lat potrzebne będzie około 2440 frachtowców, z których 880 nowo zbudowanych.

550 tys. pilotów zyska pracę podczas odbicia

Coraz wydajniejsze operacje lotnicze zwiększają zapotrzebowanie na usługi związane z lotnictwem, w tym serwis techniczny, szkolenia, modernizacje, obsługę ruchu w powietrzu, demontaż i recykling. Wzrost ten jest zgodny z przewidywaniami Airbusa sprzed pandemii, osiągnie łączną wartość około 4,8 biliona dolarów w ciągu najbliższych 20 lat. Mimo kontynuacji spadku związanego z COVID o około 20 proc. w okresie 2020-2025, rynek usług czeka odbicie, którego przejawem będzie zapotrzebowanie na około 550 tys. nowych pilotów i ponad 710 tys. wysoko wykwalifikowanych techników w ciągu następnych 20 lat. Chociaż naziemne obsługi techniczne pozostaną wiodącym segmentem usług, oczekuje się, że loty, operacje naziemne i tzw. Usługi zrównoważone również znacznie urosną.



– W miarę dojrzewania gospodarek i transportu lotniczego widzimy, że popyt na samoloty jest w coraz większym stopniu wynikiem wymiany maszyn, a nie wzrostu flot. Wymiana jest obecnie najważniejszym czynnikiem dekarbonizacji. Świat oczekuje bardziej zrównoważonego latania. Stanie się to możliwe w krótkim okresie dzięki wprowadzeniu najnowocześniejszych samolotów – powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy i szef Airbus International.

– Zasilanie tych nowych, wydajnych samolotów paliwami zrównoważonymi (SAF) to kolejna duża zmiana rynkowa. Jesteśmy dumni z tego, że wszystkie nasze samoloty, czyli A220, A320neo Family, A330neo i A350, mają już certyfikat do latania na mieszance paliwa zawierającej 50 proc. SAF, a która ma osiągnąć 100 proc. do 2030 roku. Po 2035 roku zero emisyjność stanie się rzeczywistością – dodał Scherer. 

Przemysł lotniczy osiągnął już ogromny wzrost wydajności w kwestii ograniczania wpływu na środowisko, o czym świadczy 53 proc. spadek globalnych emisji CO2 w lotnictwie od 1990 roku. Asortyment produktów Airbusa zapewnia co najmniej 20 proc. spadek emisji CO2 w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. W związku z ciągłymi innowacjami, rozwojem produktów, ulepszeniami operacyjnymi, a także trendami rynkowymi, Airbus wspiera ambicje sektora transportu lotniczego, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony