Partner serwisu

Airbus: Pełne przejście na produkcję A320neo już wkróce

Avgeek 23.05.2021

Airbus: Pełne przejście na produkcję A320neo już wkróce
fot. Piotr Bożyk
Airbus zbliża się do zakończenia produkcji A320ceo (tzw. current engine option) i pełnego przejścia na produkcję A320neo. Obecnie ostatnie 39 sztuk z rodziny A320ceo oczekuje na dostawę, jednak prawdopodobnie większość z nich pozostanie niedostarczona - wynika z analizy najnowszych danych Airbusa dotyczących zamówień i dostaw.
Zaległości w dostawach samolotów starszej generacji (ceo) obejmują trzy A319, 18 A320 i 18 A320, których głównym oczekującym odbiorcą jest Delta Air Lines. Wszystkie dziewięć sztuk A321ceo dostarczonych w zeszłym roku trafiło właśnie do amerykańskiego przewoźnika, podobnie jak wszystkie 11 A321 dostarczonych w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. Delta czeka na dostawy kolejnych 11 A321.

Iran Air jest kolejnym klientem dla wersji A321. Ten flagowy przewoźnik Iranu ma zamówionych jeszcze siedem A321 oraz sześć A320. Chociaż Iran Air otrzymał nowe A321 na początku 2017 r., kiedy sankcje nałożone na irański rząd zostały złagodzone, późniejsze ponowne wprowadzenie ograniczeń w 2018 r. wstrzymało dalsze dostawy i oznacza, że żaden z pozostałych samolotów nie zostanie prawdopodobnie przekazany w najbliższym czasie. Jedyną nadzieją jest nowa administracja w USA, a konkretniej prezydent Joe Biden, który swoimi wypowiedziami pozostawia światełko w tunelu dla Airbusa.

Cztery niedostarczone A320ceo są przypisane do Mexicany, do linii która upadła kilka lat temu. Airbus wymienia kolejnych siedem A320ceo dla rosyjskich Ural Airlines. Jednak to zamówienie pozostaje nieaktywne od czasu jego złożenia w 2007 r. podczas Paris Air Show, a Ural Airlines to przewoźnik korzystający wyłącznie z samolotów Airbusa, który odnawia swoją flotę poprzez leasing nowych odrzutowców z rodziny A320neo.

Inny upadły przewoźnik, Hamburg International, który ponad dziesięć lat temu złożył wniosek o upadłość, posiada zamówione dwa A319. Jeden inny A319 jest przypisany do nieujawnionego klienta, a jeden A320 jest notowany na liście chińskiego państwowego przedsiębiorstwa CASC. W marcu br. Airbus dostarczył swój najnowszy A319 do Tibet Airlines, ale nie dostarczył żadnego A320 od czasu przekazania go Chengdu Airlines w październiku 2020 r. Ostatnia dostawa A318, czwartego członka rodziny A320ceo, została zrealizowana w kwietniu 2015 r. do prywatnego klienta.

Łącznie zamówiono 8127 airbusów z rodziny A320ceo: 80 A318, 1486 A319, 4770 A320 oraz 1791 A321. Do końca kwietnia br. dostarczono do linii lotniczych 8088 maszyn z rodziny A320ceo: 80 A318, 1483 A319, 4752 A320 oraz 1773 A321. Na dostawę oczekuje 39 maszyn: trzy A319, 18 A320 oraz 18 A321.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony