Partner serwisu

AirAsia X opóźnia dostawy A330neo. Przez koronawirusa

Emilia Derewienko 28.02.2020

AirAsia X opóźnia dostawy A330neo. Przez koronawirusa
fot. Piotr Bożyk
Niskokosztowa malezyjska linia lotnicza dalekiego zasięgu, AirAsia X, zapowiedziała, że odroczy dostawę 78 samolotów Airbus A330neo i rozważy inne zmiany w celu zmniejszenia swojej floty. Przewoźnik przynosi straty, a sytuacji nie poprawia wcale rozprzestrzeniający się koronawirus.
AirAsia X zapowiedziała, że może sprzedać dwa Airbusy A330, dzięki którym linia może zyskać do 100 milionów dolarów i zwrócić wcześniej pięć innych samolotów leasingodawcom. Linie dodają, że negocjują właśnie z lessorami 30-proc. obniżkę stawek leasingowych.

Linia lotnicza odwołała 600 lotów na marzec, po tym, jak zgłosiła wyższą kwartalną stratę netto. Wyzwania stojące przed linią lotniczą pogłębił wybuch epidemii koronawirusa i brak zainteresowania lotami.
Brendan Sobie, niezależny analityk lotniczy z Singapuru, twierdzi, że AirAsia X była silnie narażona na straty przez bliskość Chin i inne rynki w Azji Północnej, na które w znacznym stopniu wpłynął koronawirus. Jednak, jak dodaje, przewoźnik był w słabej kondycji finansowej jeszcze przed epidemią.

Akcje AirAsia X spadły w piątek o 5 proc. do rekordowo niskiego poziomu po tym, jak odnotowały stratę netto w wysokości 95,8 miliona MYR (22,62 mln dolarów) w kwartale zakończonym 31 grudnia. Dla porównania, rok temu strata netto przewoźnika wyniosła 88,1 mln MYR.

Loty z i do Chin kontynentalnych stanowiły około 30 proc. wypełnienia samolotów AirAsia X przed wybuchem koronawirusa. Linie mają w swojej flocie 24 szerokokadłubowe samoloty Airbus A330.
W sierpniu ubiegłego roku przewoźnik zmienił umowę z Airbusem na przejęcie 78 sztuk A330neo i 30 wąskokadłubowców dalekiego zasięgu – A321XLR. Wcześniejsze plany zakładały zakup 100 samolotów A330neo. AirAsia X jest największym klientem Airbusa na samoloty A330neo, bardziej ekonomicznej wersji starszego modelu A330.

AirAsia X zapowiedział, że dostawa A330neo zostanie odroczona i zmieniona na rzecz floty z zaangażowaniem samolotów Airbus A321 – te mogłyby zastąpić A330 na trasach trwających od czterech do sześciu godzin, wtedy, kiedy popyt wzrośnie.

– Uważamy, że zaawansowana technologia samolotów zmieniła dynamikę biznesu, ponieważ możemy teraz latać samolotami wąskokadłubowymi – stwierdził dyrektor generalny AirAsia X, Benyamin Ismail. Przewoźnik ocenia warunki rynkowe i musi jeszcze potwierdzić czas odroczenia dostawy A330neo. Rzecznik Airbusa stwierdził, że producent nie komentuje harmonogramów dostaw dla poszczególnych linii lotniczych.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony