Partner serwisu

Air Niugini odporne na pandemię. Egzotyczny przewoźnik lata już pół wieku

Rafał Dybiński 12.09.2020

Air Niugini odporne na pandemię. Egzotyczny przewoźnik lata już pół wieku
fot. Air Niugini Newsroom
Linie lotnicze Air Niugini stosunkowo dobrze radzą sobie z kryzysem wywołanym wirusem COVID-19 i zbliżają się do swoich 50. urodzin. Narodowy przewoźnik Papui-Nowej Gwinei lata regularnie na jednych z najtrudniejszych tras na świecie.
Kiepska pogoda, góry, krótkie pasy startowe portów w regionie oraz niewiele udogodnień stworzyło pewien rodzaj odporności tych linii lotniczych, których głównym zadaniem jest komunikacja większych ośrodków i miasteczek na drugiej pod względem powierzchni wyspie świata.

Zdecydowana większość ludności Papui-Nowej Gwinei mieszka na wsi. Prawie dziewięć mln obywateli tego kraju rozsianych jest na około 600 wyspach. Nie ma nigdzie, nawet na największej wyspie, żadnych kolei. Drogi natomiast funkcjonują jedynie w największych ośrodkach, ale przede wszystkim w stołecznym Port Moresby z populacją niespełna 356 tys. osób. To zwiększa rolę połączeń lotniczych i na tym korzystają Air Niugini, obsługujące 25 krajowych destynacji (pierwsza mapka poniżej) oraz dziesięć międzynarodowych (druga mapka poniżej).



Narodowy przewoźnik Papui-Nowej Gwinei dysponuje flotą osiemnastu samolotów, których średnia wieku to 25 lat. Większość z nich to Fokkery. Siedem F100 i sześć F70 obsługują głównie krótkie trasy, również międzynarodowe. Fokkery wspomaga jeden De Havilland DHC-8-300. Dłuższe rejsy natomiast realizują dwa Boeingi 767-300, a także po jednym B737-700 i B737-800.

Zarządzający linią planowali przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 modernizację floty, ale dostawa czterech B737 MAX została jeszcze w styczniu przesunięta na 2024 rok. Eksperci mają jednak duże wątpliwości, czy zamówienie w ogóle zostanie zrealizowane. Dopóki nie wróci popyt na międzynarodowe trasy, średni wiek loty egzotycznego przewoźnika raczej nie będzie się zmniejszał.



Air Niugini utrzymywała przez cały 2020 rok połączenia krajowe. Ponadto w jej rozkładzie długo funkcjonowały trasy do Singapuru, Hongkongu, Tokio, Manili na Filipinach, a także do australijskich Cairns, Brisbane i Sydney. Poza tym egzotyczny przewoźnik obsługuje Port Vila na Vanuatu, Honiarę na Wyspach Salomona, Nadi na Fidżi oraz Chuuk i Pohnpei na Mikronezji.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo