Partner serwisu

"Skala podwyżek opłat nawigacyjnych w Polsce będzie poniżej średniej europejskiej"

inf. pras 30.09.2021

"Skala podwyżek opłat nawigacyjnych w Polsce będzie poniżej średniej europejskiej"
fot. Piotr Bożyk
– Skala podwyżek lotniczych opłat trasowych jest w Polsce poniżej średniej europejskiej – poinformował w czwartek Marcin Horała w Sejmie. Wiceminister infrastruktury dodał, że w przeliczeniu na bilet może to oznaczać podwyżkę maksymalnie o 5 zł.
Horała był pytany przez posłów KO o podwyżkę opłat, która zdaniem opozycji osłabi porty lotnicze i przewoźników. – Opłaty nawigacyjne, trasowe i terminalowe ustalane są w procedurze, która jest jednolita dla wszystkich krajów UE – powiedział wiceminister. Zwrócił uwagę na konieczność zapewnienia kontroli przestrzeni powietrznej i wskazał, że podwyżki opłat terminalowych i trasowych mają miejsce w całej Europie, a w Niemczech są najwyższe, bowiem aż o 150 proc.

Horała zaznaczył, że są to koszty niezbędne dla zabezpieczenia spokojnego i bezpiecznego przelotu. – Są to naturalne koszty związane z działalnością przewoźników – stwierdził wiceminister. Przyznał, że są one względnie wysokie, "choć nie najwyższe w Europie i nie najwyższe w Europie Środkowo-Wschodniej".

Rządowy pełnomocnik ds. CPK oznajmił, że skala podwyżek opłat trasowych (pobieranych od samolotu w przestrzeni powietrznej) jest w Polsce poniżej średniej europejskiej. Wynika z tego, że mamy rozproszony model transportu lotniczego. Zwrócił również uwagę, że nawet w strefie lotnisk regionalnych opłaty terminalowe w Polsce będą mniejsze niż np. w Rumunii czy na Węgrzech.

– Jeżeli mówimy o podwyżce o 70 proc. dla portów regionalnych, to jest podwyżka jednocześnie o kilkaset złotych na operację, a w przeliczeniu na jeden bilet to 3 zł, maksymalnie 5 zł, przy założeniu, że przewoźnik będzie chciał na cenę biletu te koszty przerzucić – wyjaśnił wiceminister.

Zdaniem Horały trudno oczekiwać, że ktoś zrezygnuje z wylotu na wakacje dlatego, że okaże się, iż bilet nie kosztuje 200 zł, a 205 zł. – Gdyby te podwyżki miały spowodować ucieczki i przenosiny pasażerów, to raczej możemy się spodziewać dużej liczby dodatkowych pasażerów, którzy przeniosą się do Polski z Niemiec – ocenił Horała.

Wzrost kosztów dla branży lotniczej od 1 stycznia 2022 roku ma nastąpić w związku z planowanym wdrożeniem projektu "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020–2024". Dokument zgodnie z wymogami europejskimi przygotował Urząd Lotnictwa Cywilnego. Opłaty terminalową i trasową pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Opłata terminalowa ma od 2022 roku wzrosnąć dla Lotniska Chopina z 343,08 zł do 524,58 zł, a dla portów regionalnych z 791,12 zł do 1347,76 zł. Opłata trasowa ma zwiększyć się z 195,70 zł do 245,81 zł.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony