Partner serwisu

2022 rok kluczowy dla odnowy linii lotniczych, krajowe rejsy z większym popytem

Rafał Dybiński 14.05.2020

2022 rok kluczowy dla odnowy linii lotniczych, krajowe rejsy z większym popytem
fot. Piotr Bożyk
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) w swojej opublikowanej analizie przewiduje dla linii lotniczych powrót do wartości mierzonych w pasażerokilometrach (RPK) sprzed wybuchu pandemii dopiero w połowie 2022 roku.
Gwałtowny spadek popytu spowodowany wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 nastąpił późną jesienią ubiegłego roku i zostanie powstrzymany latem bieżącego roku. Później przez następne dwanaście miesięcy wartości wzrosną. Następnie pozytywne tempo nieznacznie spowolni, ale wartości osiągną i przekroczą poziom z 2019 roku po trzech latach. 

Kolejny ciekawy wykres przedstawia zaangażowanie światowych rządów w ratowanie własnych gospodarek, co oczywiście nie pozostaje bez wpływu na branżę lotniczą. Tutaj zdecydowanymi liderami są Niemcy i Włochy, które uzgodniły nie tylko dotacje i dopłaty do wynagrodzeń, ale również uruchomiły pożyczki gwarantowane. Wartość udzielonego wsparcia osiągnęła poziom w granicach 35 proc. Produktu Krajowego Brutto (PKB).

Większe zainteresowanie podróżami krótkodystansowymi

"Bloomberg" oszacował wcześniej, że linie lotnicze uzyskały już w sumie 85 mld dolarów wsparcia. Na tle Niemiec i Włoch solidnie wyglądają również Wielka Brytania i Japonia, przekraczając poziom 20 proc. PKB, a także Francja i Australia, których rządowa pomoc oscyluje w granicach 15 proc. PKB. Czołówkę zamykają pod tym względem Stany Zjednoczone, Kanada i Australia, których wkład wsparcia przekroczył jak na razie poziom 10 proc. PKB.

Średnia długość podróży gwałtownie spadnie, co pokazuje kolejne zestawienie. Rynki krajowe otwierają się jako pierwsze po zniesieniu blokad i początkowe preferencje będą korzystne jedynie dla podróży krótkodystansowych.

Końcówka 2019 roku i początek 2020 roku przyniosły pod tym względem spadek o 8,5 proc. do poziomu poniżej 1900 km na pasażera. Odbicie spodziewane jest w drugiej połowie bieżącego roku i dobije do poziomu 1950 km w połowie 2021 roku, po czym znów nieznacznie będzie spadać przez kolejne dwanaście miesięcy, co może oznaczać znów zwiększenie liczby zakażeń powracającym wirusem COVID-19, jeśli nie zostanie opracowana szczepionka, aż wreszcie nastąpi stały wzrost.

Szybszy proces odnowy krajowych tras

Międzynarodowe podróże lotnicze mogą nie odzyskać poziomów z 2019 roku jeszcze w latach 2023–24, chociaż stopniowy wzrost będzie widoczny już latem bieżącego roku. W przypadku krajowych tras proces odnowy będzie znacznie szybszy i już na początku 2022 roku powinien przekroczyć krytyczny pułap z końcówki 2019 roku.

Zaludnione rynki wschodzące nadal prawdopodobnie będą chciały częściej korzystać z usług lotniczych, co wyraźnie przedstawia poświęcony temu zagadnieniu wykres. Tutaj najbardziej korzystne wartości osiągnęły w przewidywaniach Etiopia i Nigeria. Blisko afrykańskich dwóch krajów znalazły się również Indie, a solidnie pod tym względem prezentują się także Chiny, Brazylia i Rosja.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo