Wild: Kolejny kamień milowy w sprawie CPK. Porty regionalne też są ważne - Rynek Lotniczy
 
Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Wild: Kolejny kamień milowy w sprawie CPK. Porty regionalne też są ważne


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-05-14 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wild: Kolejny kamień milowy w sprawie CPK. Porty regionalne też są ważne
fot. Pexels
– W wtorek (15 maja) specustawą o budowie Centralnym Porcie Komunikacyjnym zajmie się Senat. Założenia mamy niezmienne: w zimie 2027 roku spodziewamy się pierwszego samolotu, startującego z CPK. W przyszłym roku powinniśmy być w trakcie badan środowiskowych, wykupach gruntu, po wyborze doradcy technicznego i mieć rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną portu – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mikołaj Wild, pełnomocnik projektu.
W ubiegłym tygodniu Sejm przyjął dokument, nazywany specustawą o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego – megalotniska, które ma powstać między Łodzią a Warszawą, w gminie Baranów. Zapis ma ułatwić kontrolę nad realizacją lotniska. Podczas katowickiego Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceminister infrastruktury i zarazem pełnomocnik ds. budowy Portu Solidarność, Mikołaj Wild, podkreślał, że wprowadzenie specustawy to dla realizacji CPK ważny kamień milowy. Stwierdził, że w ciągu ostatniego roku skoncentrowano się na „założeniach koncepcyjnych i wizji oraz życzeniach poprzedników”. – Przełożyliśmy te wizję na dokument – stwierdził Wild.

Pełnomocnik podkreślił, że rząd jest nastawiony na realizację CPK w taki sposób, aby w 2027 roku, w zimie, z megalotniska wystartował pierwszy samolot. Najbliższy rok będzie również obfitował w intensywne prace. – W przyszłym roku powinniśmy być w trakcie badan środowiskowych, wykupów gruntu, po wyborze doradcy technicznego, wspomagającego nas w procesie realizacji przedsięwzięcia i mieć rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną portu – dodał Wild.

Port Solidarność ma być przede wszystkim dostosowany do ruchu przesiadkowego. Jak podkreślał Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, istotna jest architektura portu i dostosowanie samego budynku do potrzeb pasażerów. Chodzi m.in. o zbudowanie go w ten sposób, aby był funkcjonalny w przepływie pasażerów ze Strefy Schengen i spoza niej. Jednocześnie Szpikowski mówił o wadze lotniska komplementarnego względem CPK, który będzie obsługiwał połączenia low-costowe i czartery. – Lotnisko w Modlinie nie ma żadnej infrastruktury do obsługi czarterów. Przesłanką do zaistnienia administracyjnego ruchu jest ograniczenie przepustowości. CPK nie będzie miało tego ograniczenia – dodał.

Jednocześnie podczas debaty podkreślano rolę portów regionalnych. Obecnie lotniska krajowe obsługują łącznie 60% ruchu lotniczego w Polsce, pozostałe 40% to pasażerowie Lotniska Chopina. Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Artur Tomasik, przywołał pozytywny przykład Portu Lotniczego Katowice, który w ubiegłym roku obsłużył rekordową ilość 4,5 mln pasażerów, a liczba ta będzie rosła. – Dzisiaj dla nas portem centralnym jest Chopin Airport. W tym roku porty regionalne osiągną 15-16% wzrostu. Do 2025 roku będą potrzebne 2-3 mld zł na ich modernizację, rozwój i zwiększenie przepustowości. Porty regionalne to ważny element rozwoju lotnictwa w Polsce – zaznaczył Tomasik.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Zostawcie Okęcie! Polityczne reakcje na likwidację Chopina

Prawo i polityka

Zostawcie Okęcie! Polityczne reakcje na likwidację Chopina

Emilia Derewienko 11 maja 2018

Sejm przyjął specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Prawo i polityka

Sejm przyjął specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Emilia Derewienko 11 maja 2018

Krawczyk: Centralny Port Komunikacyjny uderzy w siłę polskiego lotnictwa

Infrastruktura i lotniska

Krawczyk: Centralny Port Komunikacyjny uderzy w siłę polskiego lotnictwa

Emilia Derewienko 10 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS