– W wtorek (15 maja) specustawą o budowie Centralnym Porcie Komunikacyjnym zajmie się Senat. Założenia mamy niezmienne: w zimie 2027 roku spodziewamy się pierwszego samolotu, startującego z CPK. W przyszłym roku powinniśmy być w trakcie badan środowiskowych, wykupach gruntu, po wyborze doradcy technicznego i mieć rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną portu – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mikołaj Wild, pełnomocnik projektu.
W ubiegłym tygodniu Sejm
przyjął dokument, nazywany specustawą o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego – megalotniska, które ma powstać między Łodzią a Warszawą, w gminie Baranów. Zapis ma ułatwić kontrolę nad realizacją lotniska. Podczas katowickiego Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceminister infrastruktury i zarazem pełnomocnik ds. budowy Portu Solidarność, Mikołaj Wild, podkreślał, że wprowadzenie specustawy to dla realizacji CPK ważny kamień milowy. Stwierdził, że w ciągu ostatniego roku skoncentrowano się na „założeniach koncepcyjnych i wizji oraz życzeniach poprzedników”. – Przełożyliśmy te wizję na dokument – stwierdził Wild.
Pełnomocnik podkreślił, że rząd jest nastawiony na realizację CPK w taki sposób, aby w 2027 roku, w zimie, z megalotniska wystartował pierwszy samolot. Najbliższy rok będzie również obfitował w intensywne prace. – W przyszłym roku powinniśmy być w trakcie badan środowiskowych, wykupów gruntu, po wyborze doradcy technicznego, wspomagającego nas w procesie realizacji przedsięwzięcia i mieć rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną portu – dodał Wild.
Port Solidarność ma być przede wszystkim dostosowany do ruchu przesiadkowego. Jak podkreślał Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, istotna jest architektura portu i dostosowanie samego budynku do potrzeb pasażerów. Chodzi m.in. o zbudowanie go w ten sposób, aby był funkcjonalny w przepływie pasażerów ze Strefy Schengen i spoza niej. Jednocześnie Szpikowski mówił o wadze lotniska komplementarnego względem CPK, który będzie obsługiwał połączenia low-costowe i czartery. – Lotnisko w Modlinie nie ma żadnej infrastruktury do obsługi czarterów. Przesłanką do zaistnienia administracyjnego ruchu jest ograniczenie przepustowości. CPK nie będzie miało tego ograniczenia – dodał.
Jednocześnie podczas debaty podkreślano rolę portów regionalnych. Obecnie lotniska krajowe obsługują łącznie 60% ruchu lotniczego w Polsce, pozostałe 40% to pasażerowie Lotniska Chopina. Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Artur Tomasik, przywołał pozytywny przykład Portu Lotniczego Katowice, który w ubiegłym roku obsłużył rekordową ilość 4,5 mln pasażerów, a liczba ta będzie rosła. – Dzisiaj dla nas portem centralnym jest Chopin Airport. W tym roku porty regionalne osiągną 15-16% wzrostu. Do 2025 roku będą potrzebne 2-3 mld zł na ich modernizację, rozwój i zwiększenie przepustowości. Porty regionalne to ważny element rozwoju lotnictwa w Polsce – zaznaczył Tomasik.