Partner serwisu
Biznes i przemysł

Wild: Kolejny kamień milowy w sprawie CPK. Porty regionalne też są ważne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Wild: Kolejny kamień milowy w sprawie CPK. Porty regionalne też są ważne
fot. Pexels
– W wtorek (15 maja) specustawą o budowie Centralnym Porcie Komunikacyjnym zajmie się Senat. Założenia mamy niezmienne: w zimie 2027 roku spodziewamy się pierwszego samolotu, startującego z CPK. W przyszłym roku powinniśmy być w trakcie badan środowiskowych, wykupach gruntu, po wyborze doradcy technicznego i mieć rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną portu – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mikołaj Wild, pełnomocnik projektu.

W ubiegłym tygodniu Sejm przyjął dokument, nazywany specustawą o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego – megalotniska, które ma powstać między Łodzią a Warszawą, w gminie Baranów. Zapis ma ułatwić kontrolę nad realizacją lotniska. Podczas katowickiego Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceminister infrastruktury i zarazem pełnomocnik ds. budowy Portu Solidarność, Mikołaj Wild, podkreślał, że wprowadzenie specustawy to dla realizacji CPK ważny kamień milowy. Stwierdził, że w ciągu ostatniego roku skoncentrowano się na „założeniach koncepcyjnych i wizji oraz życzeniach poprzedników”. – Przełożyliśmy te wizję na dokument – stwierdził Wild.

Pełnomocnik podkreślił, że rząd jest nastawiony na realizację CPK w taki sposób, aby w 2027 roku, w zimie, z megalotniska wystartował pierwszy samolot. Najbliższy rok będzie również obfitował w intensywne prace. – W przyszłym roku powinniśmy być w trakcie badan środowiskowych, wykupów gruntu, po wyborze doradcy technicznego, wspomagającego nas w procesie realizacji przedsięwzięcia i mieć rozstrzygnięty konkurs na koncepcję architektoniczną portu – dodał Wild.

Port Solidarność ma być przede wszystkim dostosowany do ruchu przesiadkowego. Jak podkreślał Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, istotna jest architektura portu i dostosowanie samego budynku do potrzeb pasażerów. Chodzi m.in. o zbudowanie go w ten sposób, aby był funkcjonalny w przepływie pasażerów ze Strefy Schengen i spoza niej. Jednocześnie Szpikowski mówił o wadze lotniska komplementarnego względem CPK, który będzie obsługiwał połączenia low-costowe i czartery. – Lotnisko w Modlinie nie ma żadnej infrastruktury do obsługi czarterów. Przesłanką do zaistnienia administracyjnego ruchu jest ograniczenie przepustowości. CPK nie będzie miało tego ograniczenia – dodał.

Jednocześnie podczas debaty podkreślano rolę portów regionalnych. Obecnie lotniska krajowe obsługują łącznie 60% ruchu lotniczego w Polsce, pozostałe 40% to pasażerowie Lotniska Chopina. Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Artur Tomasik, przywołał pozytywny przykład Portu Lotniczego Katowice, który w ubiegłym roku obsłużył rekordową ilość 4,5 mln pasażerów, a liczba ta będzie rosła. – Dzisiaj dla nas portem centralnym jest Chopin Airport. W tym roku porty regionalne osiągną 15-16% wzrostu. Do 2025 roku będą potrzebne 2-3 mld zł na ich modernizację, rozwój i zwiększenie przepustowości. Porty regionalne to ważny element rozwoju lotnictwa w Polsce – zaznaczył Tomasik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5