W pierwszym kwartale 2017 roku na rynku można było zauważyć kontynuację pozytywnego trendu z poprzednich okresów – w pierwszych miesiącach roku doszło zarówno do zwiększenia liczby pasażerów, liczby operacji, jak i współczynnika wypełnienia miejsc. Polski rynek odnotował też lepsze wyniki od rynków europejskich i światowych – podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego w swoim raporcie za I kwartał 2017 roku na polskich lotniskach.
17% wzrostu po I kwartale 2017 roku
Polskie porty lotnicze obsłużyły w pierwszym kwartale 2017 roku ponad 7,5 mln pasażerów, co stanowi więcej niż 17% wzrostu w stosunku do pierwszego kwartału 2016 roku. Dynamika wzrostu spadła jednak o 1 p. p. w stosunku do czwartego kwartału ubiegłego roku. Zwiększyła się za to średnia długość odcinka lotu – o 40 km, czyli o 3 km więcej niż w ostatnim kwartale 2016 roku.
Do wzrostów doszło również w przypadku liczby operacji pasażerskich. W pierwszym kwartale wzrosły one o blisko 10% w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. Jest to o 4 p. p. mniej niż dynamika wzrostu operacji w czwartym kwartale 2016 roku, ale o 3 p. p. więcej niż dynamika wzrostu odnotowana w pierwszym kwartale ubiegłego roku.
Motorem wzrostu tanie linie lotnicze. Nie najgorzej PLL LOT
Drugi rok z rzędu PLL LOT zwiększył oferowanie na istniejących już trasach, lub otworzył nowe, przez co również wygenerował 21% wzrost liczby pasażerów.
Wyraźnie silny wzrost przewozów widać zarówno w ruchu regularnym oraz czarterowym, który po nieco słabszym minionym roku zaczął odrabiać straty. W dalszym ciągu bardzo dobre wyniki odnotowali przewoźnicy niskokosztowi, w szczególności Ryanair i Wizz Air, którzy byli jednymi z głównych motorów wzrostu w polskich portach lotniczych.
Najwyższe wzrosty ilościowe wśród przewoźników niskokosztowych uzyskali Ryanair i Wizz Air. Dobre wyniki zanotował również EasyJet. W przypadku przewoźników sieciowych największe wzrosty ilościowe miał PLL LOT, a następnie Qatar Airways i Ukraine International Airlines. Warto wskazać, że to przewoźnicy czarterowi odnotowali najwyższe wzrosty przewozów (+45%) – w szczególności Enter Air i Travel Service.
Lotnisko Chopina na przedzie, dalej Wrocław i Kraków
W pierwszym kwartale większość portów odnotowała dodatnie dynamiki ruchu. Nieznaczny spadek wystąpił tylko w przypadku lotnisk: Bydgoszcz-Szwederowo, Warszawa/Modlin i Lublin. Liderem wzrostu pod względem ilościowym w pierwszym kwartale było lotnisko Chopina w Warszawie, które obsłużyło ponad 664 tys. pasażerów więcej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. W dalszej kolejności wysokie wzrosty odnotowały też porty Kraków-Balice, Gdańsk im. L. Wałęsy oraz Wrocław-Strachowice.
Przewozy pasażerskie w pierwszym kwartale 2017 roku w Polsce zwiększyły się o 17% w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku. Dobre wyniki ruchu pasażerskiego miały miejsce także przy wysokiej dynamice liczby operacji (+10%). W tym czasie zwiększyła się również średnia liczba pasażerów przypadających na rejs (z 99 do 106 pasażerów), co było efektem zwiększenia średniej wielkości samolotu o ok. 2 miejsca oraz współczynnika wypełnienia miejsc w samolocie o 3 w stosunku do pierwszego kwartału 2016 roku.
Dodatnią dynamikę odnotowały również przewozy towarowe realizowane na pokładach statków powietrznych (+23% względem pierwszego kwartału 2016 r.).
Wyniki przewozów pasażerskich zanotowane przez polskie porty w pierwszym kwartale znacznie przewyższyły te zrealizowane przez europejskie porty zrzeszone w ACI Europe. Analizując sytuację w poszczególnych grupach portów, lotnisko Chopina w Warszawie osiągnęło lepszy wynik od porównywalnych europejskich portów. Także porty regionalne (z uwzględnieniem lotniska Warszawa/Modlin) uzyskały nieco wyższy wzrost w porównaniu do portów obsługujących mniej niż 5 mln pasażerów rocznie. Ruch międzynarodowy w Polsce zanotował w tym czasie znacznie wyższą dynamikę ruchu (+16%) w porównaniu do przewozów międzynarodowych zrealizowanych przez porty ACI. Jeszcze lepsze wyniki odnotowano w przewozach krajowych (+31%), które kształtowały się na znacznie wyższym poziomie w porównaniu do portów ACI.
Najchętniej latamy do Hiszpanii
W ramach przewozów regularnych, w pierwszym kwartale największe wzrosty były w przypadku Wielkiej Brytanii, a następnie Włoch, Ukrainy i Hiszpanii.
Po nieco słabszych wynikach z 2016 roku, w pierwszym kwartale także przewozy czarterowe odnotowały znaczne wzrosty. Choć najpopularniejszym kierunkiem, podobnie jak w analogicznym okresie 2016 roku, była Hiszpania, to największe wzrosty odnotowano w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Egiptu, Izraela, czy Kuby.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.