Holenderskie studio architektoniczne KAAN Architecten zostało wybrane do zaprojektowania nowego terminalu lotniska Amsterdam Schiphol. Jego budowa ma się zakończyć w 2023 roku. Budynek będzie połączony z istniejącym terminalem.
Nowy budynek terminalu o łącznej powierzchni ponad 100,5 tys. mkw zaspokoi
potrzeby 14 milionów pasażerów rocznie, wobec 60 milionów, które port obsługuje obecnie (tylko w 2016 roku z amsterdamskiego lotniska odprawiono 63,6 mln pasażerów, o 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej).
Terminal wybudowany zostanie na południe od istniejącego już budynku. Elementem wyróżniającym nowy budynek będą wysokie ściany ze szkła, ogromny, płaski dach i duże połacie zieleni wewnątrz. We wnętrzu pojawią się też elementy drewniane. Sam terminal podzielony zostanie na przestrzeń przeznaczoną dla pasażerów odlatujących oraz punkt odprawy pasażerskiej.
Obecnie lotnisko w Amsterdamie funkcjonuje na zasadzie obsługi pasażerów w jednym, wielokrotnie rozbudowywanym terminalu. Budynek był zintegrowany i miał jedno wejście, co sprawiało wrażenie jednej, spójnej bryły. Rozbudowa będzie przebiegać zgodnie z tą samą zasadą.
Terminal będzie gotowy dopiero w 2023 roku. Ale już w 2019 roku lotnisko planuje udostępnić dla pasażerów nowy pirs, który znajdzie się przy części cargo lotniska. Będzie on przygotowany do obsługi trzech samolotów szerokokadłubowych i pięciu wąskokadłubowych, bądź jedenastu wąskokadłubowych.
Projekt KAAN Architecten został wyłoniony w wyniku konkursu, w którym udział brały światowej sławy biura architektoniczne, takie jak OMA, UNStudio, SOM cczy MVRDV.