Partner serwisu
Prawo i polityka

Sankcje na Iran nie zaszkodzą Boeingowi. Stratny może być Airbus

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Sankcje na Iran nie zaszkodzą Boeingowi. Stratny może być Airbus
fot. Airbus
Decyzja Donalda Trumpa o wycofaniu się Stanów z porozumienia z 2015 r o programie jądrowym Iranu i o przywróceniu sankcji wobec tego kraju poskutkowała cofnięciem producentom licencji na eksport samolotów Boeinga i Airbusa. Iran zamówił w Airbusie 100 samolotów za 20,8 mld dolarów i u Boeinga 80 za 17 mld dolarów.

Boeing zrezygnował już z planów dostarczenia Boeing 777 linii Iran Air, nałożone sankcje nie zaszkodzą natomiast produkcji 737, bo żadna z maszyn nie została wpisana do portfela zamówień. 

Bardziej poszkodowanym na tych ograniczeniach może być tutaj Airbus, który próbuje ratować program najnowszego A330neo. Po tym, jak Hawaiian Airlines odrzuciło zamówienie na sześć samolotów Airbus A330-800neo na rzecz 787, ten konkretny wariant długodystansowego A330neo długo zostawał bez klientów. Jak sugerował portal The Bloomberg, przyczyną tak małego popytu na samoloty miały być wady fabryczne silnika Trent 7000, które napędzają A330neo.

Dlatego właśnie w Iran Air i w zamówieniu na 28 odrzutowców Airbus upatrywał spore szanse. Teraz transakcja stoi pod dużym znakiem zapytania. Iran zażądał od Airbusa wyjaśnienia, czy będzie sprzedawać mu samoloty po wycofaniu się Stanów Zjednoczonych z umowy o jego programie jądrowym i przywróceniu sankcji. Chciałby je kupić przed wejściem w życie sankcji. Producent ma dać odpowiedź w ciągu kilku najbliższych dni. 

To nie jedyny przypadek w ostatnim czasie, gdy polityka podcina skrzydła biznesowi lotniczemu. Akcje Boeinga spadły na nowojorskiej giełdzie o 7 proc. po tym, jak na chińskiej liście towarów z USA objętych 25-proc. cłem znalazły się wąskokadłubowe samoloty producenta. Nie wiadomo póki co, w jakim stopniu wpłynie to na zamówienia na MAX-y, które cieszyły się do tej pory dużym popytem wśród azjatyckich linii. Więcej na ten temat piszemy tutaj. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Prawo i polityka

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Tomasz Śniedziewski 17 sierpnia 2023

Boeing sprzedał w lipcu 52 samoloty, najwięcej Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zapotrzebowanie na nowych pilotów, stewardów i techników

Biznes i przemysł

Boeing stracił w Q2 prawie 150 mln dolarów

Biznes i przemysł

Boeing stracił w Q2 prawie 150 mln dolarów

Rafał Dybiński 27 lipca 2023

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Biznes i przemysł

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Rafał Dybiński 17 lipca 2023

Boeing: Kryzys B737 MAX to samookaleczenie

Biznes i przemysł

Boeing: Kryzys B737 MAX to samookaleczenie

Mateusz Kieruzal 05 lipca 2023

Zobacz również:

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Prawo i polityka

Boeing z nowym prezydentem na Chiny

Tomasz Śniedziewski 17 sierpnia 2023

Boeing sprzedał w lipcu 52 samoloty, najwięcej Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zapotrzebowanie na nowych pilotów, stewardów i techników

Biznes i przemysł

Boeing stracił w Q2 prawie 150 mln dolarów

Biznes i przemysł

Boeing stracił w Q2 prawie 150 mln dolarów

Rafał Dybiński 27 lipca 2023

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Biznes i przemysł

Boeing sprzedał w czerwcu ponad 300 samolotów

Rafał Dybiński 17 lipca 2023

Boeing: Kryzys B737 MAX to samookaleczenie

Biznes i przemysł

Boeing: Kryzys B737 MAX to samookaleczenie

Mateusz Kieruzal 05 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5