Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Sankcje na Iran nie zaszkodzą Boeingowi. Stratny może być Airbus


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2018-05-14 11:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sankcje na Iran nie zaszkodzą Boeingowi. Stratny może być Airbus
fot. Airbus
Decyzja Donalda Trumpa o wycofaniu się Stanów z porozumienia z 2015 r o programie jądrowym Iranu i o przywróceniu sankcji wobec tego kraju poskutkowała cofnięciem producentom licencji na eksport samolotów Boeinga i Airbusa. Iran zamówił w Airbusie 100 samolotów za 20,8 mld dolarów i u Boeinga 80 za 17 mld dolarów.
Boeing zrezygnował już z planów dostarczenia Boeing 777 linii Iran Air, nałożone sankcje nie zaszkodzą natomiast produkcji 737, bo żadna z maszyn nie została wpisana do portfela zamówień. 

Bardziej poszkodowanym na tych ograniczeniach może być tutaj Airbus, który próbuje ratować program najnowszego A330neo. Po tym, jak Hawaiian Airlines odrzuciło zamówienie na sześć samolotów Airbus A330-800neo na rzecz 787, ten konkretny wariant długodystansowego A330neo długo zostawał bez klientów. Jak sugerował portal The Bloomberg, przyczyną tak małego popytu na samoloty miały być wady fabryczne silnika Trent 7000, które napędzają A330neo.

Dlatego właśnie w Iran Air i w zamówieniu na 28 odrzutowców Airbus upatrywał spore szanse. Teraz transakcja stoi pod dużym znakiem zapytania. Iran zażądał od Airbusa wyjaśnienia, czy będzie sprzedawać mu samoloty po wycofaniu się Stanów Zjednoczonych z umowy o jego programie jądrowym i przywróceniu sankcji. Chciałby je kupić przed wejściem w życie sankcji. Producent ma dać odpowiedź w ciągu kilku najbliższych dni. 

To nie jedyny przypadek w ostatnim czasie, gdy polityka podcina skrzydła biznesowi lotniczemu. Akcje Boeinga spadły na nowojorskiej giełdzie o 7 proc. po tym, jak na chińskiej liście towarów z USA objętych 25-proc. cłem znalazły się wąskokadłubowe samoloty producenta. Nie wiadomo póki co, w jakim stopniu wpłynie to na zamówienia na MAX-y, które cieszyły się do tej pory dużym popytem wśród azjatyckich linii. Więcej na ten temat piszemy tutaj. 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lufthansa zamawia 16 dodatkowych samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zamawia 16 dodatkowych samolotów

Justyna Urbaniak 09 maja 2018

Uzbeckie linie lotnicze zamawiają kolejnego Dreamlinera

Biznes i przemysł

Uzbeckie linie lotnicze zamawiają kolejnego Dreamlinera

Emilia Derewienko 04 maja 2018

Boeing: Początek roku z 57-proc. zyskiem

Biznes i przemysł

Boeing: Początek roku z 57-proc. zyskiem

Magdalena Wosińska 27 kwietnia 2018

 

Airbus bez dyrektora finansowego

Biznes i przemysł

Airbus bez dyrektora finansowego

15 maja 2018

Olsztyn-Mazury: Połączenie do Dortmundu wystartowało

Infrastruktura i lotniska

Olsztyn-Mazury: Połączenie do Dortmundu wystartowało

15 maja 2018

Milczarski: CPK to nasze wrota dla połączeń z Azji

Infrastruktura i lotniska

Milczarski: CPK to nasze wrota dla połączeń z Azji

15 maja 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS