Międzynarodowy port lotniczy Symferopol na Krymie otworzył wczoraj (16 kwietnia) nowy terminal. Budynek przystosowany jest do obsługi 6,5 miliona pasażerów rocznie, oraz 3650 pasażerów w ciągu jednej godziny.
Nowy terminal wyposażony jest w 55 stanowisk odprawy, jest też dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – posiada 16 ruchomych klatek schodowych i 28 wind, aby pasażerowie nie mieli problemu z poruszaniem się po budynku. Powierzchnia terminala liczy 78 000 metrów kwadratowych. Kompleks znajduje się w odległości sześciu kilometrów od dotychczasowego terminala.
11 kwietnia na lotnisku przeprowadzono test terminalu głównego, w którym wzięło udział 400 wolontariuszy, studentów, blogerów, przedstawicieli mediów, którzy odegrali rolę pasażerów, symulując standardowe operacje naziemne. Według dyrektora generalnego lotniska, Jewgienija Płaksina, testy terminalowe rozpoczęły się w marcu, ale w tym dniu liczba wolontariuszy była zbliżona do rzeczywistej liczby pasażerów obsługiwanych przez lotnisko.
W 2017 roku lotnisko Symferopol obsłużyło 5,1 miliona pasażerów, czyli o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszych trzech miesiącach 2018 r. Ruch wzrósł o 7 proc. rok do roku, do 603 378 pasażerów.
Ponieważ Krym jest kurortem o wysokim wskaźniku sezonowości, rosyjski rząd oferuje program subsydiowania lotów między półwyspem a regionami Rosji.
Moskwa-Szeremietiewo, spółka Nordwind Airlines, planuje w tym roku zwiększyć liczbę lotów do Krymu i uruchomi 27 połączeń z Symferopola.
Poza modernizacją infrastruktury lotniska Symferopol, rosyjski rząd planuje też budowę nowego lotniska w regionie. Chodzi o
rozbudowę lotniska w Balbeku, które obecnie jest lotniskiem wojskowym. Miałoby ono przejąć funkcje cywilne w przeciągu 2,5 roku. Koszt inwestycji oszacowano na 25 mln dolarów.
Budowa nowego lotniska cywilnego mieści się w szerszych planach doinwestowania Krymu po rosyjskiej aneksji w 2014 roku. Budowa portu lotniczego traktowana jest przez rząd priorytetowo. Eksperci z Lenaeroproekt i Lufthansa Consulting ocenili projekt rozwoju lotniska jako ekonomicznie opłacalny.
Budowa lotniska zapasowego dla Krymu ma też związek z planami lokalnych władz, dotyczącymi zwiększenia populacji regionu. Program rozwoju regionu przyjęto tu pod koniec grudnia 2016 roku. Mówi się w nim o zwiększeniu ludności tego terytorium do 2,4 mln w 2030 roku.
Entuzjastycznie do pomysłu budowy cywilnego lotniska w Belbek podchodzi dyrektor lotniska w Sewastopolu, który zauważa, że będzie to port położony niecały kilometr od popularnej linii brzegowej Morza Czarnego. Dlatego, jego zdaniem, warto stworzyć w tym miejscu klaster komunikacyjny, gdyż pasażerowie będą mogli łatwiej dotrzeć do kurortów Fiedosja i Eupatoria.