Maj przyniósł silne wzrosty w ilości przewiezionych drogą lotniczą towarów. Wskaźniki makroekonomiczne wskazują, że dobre wyniki z pierwszych pięciu miesięcy utrzymają się przez resztę roku.
Ilość przewiezionego drogą lotniczą cargo w maju zwiększyła się w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku o 12,8% (licząc w oparciu o kwoty uzyskane za przewóz). Przez pierwsze pięć miesięcy roku 2017 przewieziono o 10% więcej towarów niż w roku 2016. Wskaźniki makroekonomiczne wskazują, że sytuacja branży jest dobra.
Wzrost w handlu za pośrednictwem internetu jest jedynym z czynników tłumaczących wysokie wzrosty, które utrzymują się od połowy 2016 roku – czas dostawy odgrywa w tym segmencie dużą rolę. Jednak nie przełożyło się to na zwyżkę w ekspresowym cargo lotniczym. Największy wzrost odnotowały regularne przewozy przekraczające jedną tonę, co oznacza, po pierwsze, że handel elektroniczny zadowala obecna prędkość przewozów i, po drugie, że wbrew powszechnemu wyobrażeniu nie opiera się on na obsłudze małych przesyłek podróżujących na drugi koniec świata.
Innym czynnikiem wzrostu przewozów cargo jest wzrost światowego popytu konsumenckiego (zwłaszcza na elektronikę) spowodowany rosnącą siłą nabywczą – co jest najbardziej widoczne na rynkach azjatyckich. Nie odstają od nich jednak także Europa i Ameryka Północna. Chociaż sytuacja ekonomiczna w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej poprawia się na tle światowym nieco wolniej, także tutaj przewozy cargo nabierają tempa. Jedynymi regionami, dla których początek 2017 roku nie był korzystny to Afryka i Bliski Wschód.
Region Azji i Pacyfiku rośnie w tempie dwucyfrowym czwarty miesiąc z rzędu, co daje jak na razie 14% wzrost rok do roku. Chiny i Hong Kong, odpowiedzialne za około połowę przewozów cargo w tym regionie, rosły nawet szybciej, chociaż liderami okazały się Wietnam i Filipiny (odpowiednio 31% i 26%). Skurczyły się natomiast przewozy z Australii i Nowej Zelandii. Podczas gdy Chiny i Hong Kong wysyłają jedynie czwartą część towarów do odbiorców w regionie, w przypadku Japonii i Południowo-Wschodniej Azji ponad połowa eksportowanych drogą lotniczą towarów nie opuszcza Azji.
Wyniki transportowe dla szczególnych kategorii produktów w regionie Azji i Pacyfiku odbiegają od generalnego trendu. Zwierzęta, produkty łatwo się psujące i farmaceutyki są transportowane rzadziej niż w zeszłym roku (w przypadku farmaceutyków spadek wynosi 31,7%). Największy wzrost odnotował mały segment cargo ekspresowego (22,6%). W innych regionach świata cargo ogólne również ma się lepiej niż przewozy produktów specjalnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.