- Mamy przed sobą dwa scenariusze na temat Brexitu – tzw. twardy i miękki Brexit. Miękki Brexit byłby lepszy dla lotnictwa i międzynarodowych korporacji, ale rząd idzie w stronę twardego Brexitu. Najgorsza jest ta niepewność, wielka niewiadoma, a rząd brytyjski o niczym nas nie informuje – mówił podczas Forum Lotniczego 2017 Alex Macheras, ekspert i analityk lotniczy.
Brexit dla lotnictwa nie oznacza na razie nic konkretnego. Trwają rozmowy, ale rząd o niczym nie informuje branży. A zagrożenie jest spore. Premier Wielkiej Brytanii musi zacząć interesować się sprawami wewnętrznymi, zamiast jeździć do Japonii i tam rozmawiać o biznesach – mówił podczas Forum Lotniczego, analityk i ekspert lotniczy, Alex Macheras. Wydarzenie organizowane jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
Macheras zwrócił uwagę, że lotnictwo w Wielkiej Brytanii ma wartość 52 mld dolarów, z czego 8 mld pochodzi jedynie z podatków. – Podatek jest duży i blokuje rozwój firm, a Brexit jest tego ucieleśnieniem – stwierdził Macheras.
Jak podkreślił, lotnictwo europejskie, także brytyjskie, jak dotąd opierało się na swobodzie ruchu i braku ograniczeń, a każdy przewoźnik mógł latać w miejsca zupełnie niezwiązane z pochodzeniem swojego kapitału. Obecnie nie ma podanych jednak żadnych ustaleń rządu brytyjskiego w sprawie wyjścia z Unii Europejskiej, a Bruksela się niecierpliwi i również domaga się wstępnych ustaleń. – Na razie w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z UE nic nie osiągnięto. Linie lotnicze nie mogą czekać biernie – podkreślał Macheras.
Duże znaczenie ma wielki udział w rynku przewoźników niskokosztowych. – Tanie linie napędzają rozwój przemysłu. Tanie linie lotnicze, jeśli popyt nie wypali, po prostu kasują to połączenie, dzięki oszczędnościom ceny są niższe, co z kolei pobudza popyt. Europa ucierpi jak Wielka Brytania, choć jest to zasadniczo problem brytyjski. Jeśli teraz przez 16 miesięcy nie dojdą do porozumienia, po prostu nie będzie lotów. Trzeba zacząć o tym rozmawiać – apelował ekspert. Jak dodał Macheras, jedynym prezesem, który naciska na rząd brytyjski w sprawie Brexitu jest prezes Ryanaira.
Ekspert podkreślił również, że na straconej pozycji mogą być brytyjskie lotniska, zwłaszcza Heathrow, które ma mnóstwo połączeń transatlantyckich. – Te połączenia opierają się w dużym stopniu na umowach między Stanami Zjednoczonymi a UE. Te umowy mogą oznaczać chociażby koniec partnerstwa z Deltą, dlatego trzeba negocjować natychmiast – apelował Macheras.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.