Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lotnisko regionalne w Białymstoku pod wielkim znakiem zapytania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lotnisko regionalne w Białymstoku pod wielkim znakiem zapytania
fot. Pixabay
W kraju głośnym echem odbiła się sprawa referendum w województwie podlaskim odnośnie budowy regionalnego lotniska. Wciąż nie cichną głosy, czy kolejne lotnisko jest w Polsce potrzebne. Jak się okazuje, województwo też ma co do tego coraz bardziej sceptyczne zdanie. O tym, czy regionalny port lotniczy powstanie i jak wyglądałoby ono w kontekście CPL, rozmawiamy z Jerzym Leszczyńskim, marszałkiem województwa podlaskiego.

Martyn Janduła, "RynekInfrastruktury.pl": Jak wyglądają plany związane z budową lotniska regionalnego w województwie podlaskim? Białystok i Suwałki aspirowały do tego, żeby takie lotnisko u nich powstało. Czy w województwie rzeczywiście potrzebne jest takie lotnisko?

Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego: Jeżeli chodzi o strategię naszego województwa, to oczywiście, regionalne lotnisko jest nam potrzebne i wcześniej była planowana jego budowa. Niestety, w związku z problemami z uzyskaniem w terminie decyzji środowiskowej, to lotnisko nie powstało. Zwłaszcza, że wtedy mogło być finansowane w ramach poprzedniej perspektywy, kiedy były na to środki europejskie.

Czy nadal województwo dąży do realizacji tego projektu?

W tej chwili sprawa budowy lotniska regionalnego będzie bardzo trudna, ponieważ województwo nie posiada środków na jego budowę, ani też możliwości pozyskania na ten cel środków z zewnątrz. Poza tym referendum, które odbyło się w połowie stycznia wykazało – mimo jego nieważności ze względu na frekwencję – że duża część województwa nie jest zainteresowana powstaniem takiego obiektu. Chodzi tutaj przede wszystkim o subregion łomżyński czy suwalski. Jedynie aglomeracja Białegostoku była zainteresowana budową lotniska. To oczywiście rodzi duże wątpliwości, czy rzeczywiście wybudowanie tego lotniska będzie możliwe w przyszłości.

Oznacza to, że region pozostanie bez lotniska?

Samorządy lokalne Białegostoku i Suwałk podjęły decyzję o budowie lotnisk lokalnych o małym ruchu lotniczym. Powstaną one do końca przyszłego roku. Znajdą się na nich pasy startowe o długości 1350 metrów. Natomiast kwestia regionalnego lotniska jest nadal otwarta, ale jak powiedziałem, problemem są tutaj finanse, ale też lokalizacja. Tak naprawdę Białystok nie ma wokół siebie dobrej przestrzeni na powstanie lotniska regionalnego, ze względu na dużo terenów Natura 2000, osiedli itd., a to powoduje znaczny problem. Patrząc szerzej, jeżeli byłaby szybka kolej do Warszawy, to myślę, że w dużej mierze rozwiązuje to też problem braku takiego lotniska.

Czyli budowa regionalnego lotniska jest pod dużym znakiem zapytania. Samorządy stawiają zatem bardziej na lokalne małe lotniska. Jaki ruch będą obsługiwały?


Przede wszystkim chodzi tutaj o mały ruch lokalny. To będzie głównie ruch biznesowy i awionetki, które maksymalnie będą mogły zabrać na pokład do 50 pasażerów. Oczywiście tak ruch także będzie pomocny przy rozwoju naszego województwa, zwłaszcza jeżeli chodzi o rozwój przedsiębiorczości, bo ułatwi to kontakty biznesowe. Natomiast nie będzie mógł się odbywać na tych lotniskach powszechny ruch pasażerski.

Jednym z powodów budowy lotniska w Szymanach wskazywano także możliwość obsługiwania pasażerów z województwa podlaskiego. Dane mówią, że rzeczywiście duża część pasażerów m.in. z Białegostoku korzysta właśnie z tego lotniska.

Być może tak jest, szczególnie jeżeli chodzi o tę część zachodnią województwa, jak powiaty Grajewo, Łomża. Natomiast Suwałki korzystają z lotniska w Kownie, bo tam jest bliżej, ok. 120 km. Do Warszawy jednak jest dwa razy więcej. To powoduje, że jak pan powiedział, lotnisko regionalne w naszym województwie stoi pod dużym znakiem zapytania.

Czy pokusiłby się pan na komentarz odnośnie Centralnego Portu Lotniczego? Czy przydałby się on Polsce?

Z punktu widzenia całego kraju, takie lotnisko byłoby potrzebne, ponieważ na Okęciu brakuje obecnie wielu połączeń. Trzeba latać z przesiadką w Pradze czy przede wszystkim w portach niemieckich. Natomiast w Europie na szlaku wschodnim takie lotnisko jest potrzebne, tym bardziej, że przedłuża się też kwestia budowy takiego lotniska w Berlinie. Jeżeli powstałby CPL, to tym bardziej należałoby się zastanowić czy w tym kontekście regionalne lotnisko w Białymstoku jest rzeczywiście uzasadnione. Przyszłościowo patrząc, jeżeli byłaby bardziej otwarta granica Unii Europejskiej z Białorusią, to z Białegostoku do Grodna jest tylko 60 km, a tam jest bardzo duże międzynarodowe lotnisko z dużym pasem startowym, także też można byłoby to wykorzystać. Tych uwarunkowań jest naprawdę bardzo dużo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Infrastruktura i lotniska

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 09 września 2023

CPK kupuje spółkę Torpol

Biznes i przemysł

CPK kupuje spółkę Torpol

ep. 24 stycznia 2023

CPK zawarł kolejny kontrakt projektowy. Zapewni optymalne funkcjonowanie portu

Infrastruktura i lotniska

Horała: W pierwszym etapie CPK obsłuży 45 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

PPL wybiera najtańszą ofertę na projekt terminala w Radomiu

Infrastruktura i lotniska

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

Biznes i przemysł

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

Łukasz Malinowski 10 marca 2019

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Infrastruktura i lotniska

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 09 września 2023

CPK kupuje spółkę Torpol

Biznes i przemysł

CPK kupuje spółkę Torpol

ep. 24 stycznia 2023

CPK zawarł kolejny kontrakt projektowy. Zapewni optymalne funkcjonowanie portu

Infrastruktura i lotniska

Horała: W pierwszym etapie CPK obsłuży 45 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

PPL wybiera najtańszą ofertę na projekt terminala w Radomiu

Infrastruktura i lotniska

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

Biznes i przemysł

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

Łukasz Malinowski 10 marca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5