Partner serwisu
Biznes i przemysł

LOT w Azji. Potencjał rynkowy jest. Problemem kurczące się Okęcie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
LOT w Azji. Potencjał rynkowy jest. Problemem kurczące się Okęcie
fot. Lotnisko Chopina
Nie odważę się powiedzieć, że połączenie LOT-u do Singapuru będzie sukcesem. Nie powiem też, że jest ono skazane na porażkę. To rynek, o który LOT będzie musiał cały czas walczyć, bo dominujące w Azji Emirates i Qatar co chwilę będą rzucać promocję na bilety dla pasażerów – tak Dominik Sipiński, ekspert lotniczy, komentuje bezpośrednie połączenie LOT-u z Warszawy do Singapuru.

Singapur jest czwartym, po Tokio, Pekinie, Seulu, połączeniem Polskich Linii Lotniczych LOT do dalekiej Azji. Tym razem, trzy razy w tygodniu, na pokładach Dreamlinera 787-8, podróżni z Lotniska Chopina będą mogli dostać się do Changi Airport w Singapurze. Dominik Sipiński, ekspert lotniczy, zwraca uwagę, że LOT po raz pierwszy tak naprawdę wchodzi w konkurencję z Qatar Airways i Emirates, czyli „z liniami, które mają tanie paliwo, dobry produkt, z którym LOT nie może się równać ze względu na różne warunki rynkowe”. Specjalista za plus uznaje, iż narodowy przewoźnik podpisał umowę przed uruchomieniem połączenia, co jest zaskakującym poziomem organizacji jak na tę firmę.

Trudni gracze: Emirates i Qatar

Dominik Sipiński w rozmowie z Rynkiem Lotniczym dodaje przy tym, że Emirates oraz Qatar Airways, czyli dominujący gracze na rynku azjatyckim, mają tanie paliwo oraz dobry produkt, z którym LOT nie może równać się ze względu na odmienne warunki rynkowe. – Nie działają w uregulowanej Unii Europejskiej, tylko w Dubaju i Dosze, Katarze, ZEA. Więc jest to trudna rywalizacja, której to LOT masowo nie wygra. Pytanie, czy rynek jest tak duży, by zagospodarować dwie linie i loty premium – konkluduje.

Połączenie Warszawa – Singapur ma być jednym z punktów przesiadkowych dla podróżnych i wpisywać się w filozofię CPK jako hubu Europa – Azja.  – Warszawa jest bardzo wygodnym portem przesiadkowym, a czas przesiadki w stolicy wynosi nawet 35 minut – to znacznie wygodniejsze niż zatłoczone lotniska Zachodniej Europy – mówił podczas spotkania z dziennikarzami w Singapurze Michał Fijoł, członek zarządu PLL LOT. Tymczasem, jak zwraca uwagę Sipiński, do Azji, Australii z Polski będzie latać przede wszystkich ruch turystyczny, który jest nisko płatny. Połączenie LOT-u siłą rzeczy musi być droższe, bo taka jest zasada uruchamiania lotów bezpośrednich.

Co z dalszą ekspansją Azji?

O tym, że CPK Centralny Port Komunikacyjny mógłby stać się hubem dla przewozów pomiędzy Europą i Azją mówiło się już przy okazji rządowej ekspertyzy dotyczącej budowy CPK, którą analizujemy tutaj. Wcześniej jednak ten ruch musi zagospodarować Lotnisko Chopina, które coraz mocniej się kurczy:

– Budowa hubu nie może się zacząć w chwili uruchomienia CPK. Jeśli CPK ma być hubem, to Lotnisko Chopina musi być przynajmniej hubikiem pod CPK. I się nim powoli staje. Problemem jest to, że LOT jest w stanie otworzyć niewielką liczbę połączeń z Warszawy, bo nic tam się więcej nie zmieści. Zwłaszcza w godzinach, które dla hubu mają sens, czyli godzinach przesiadkowych. LOT się bije o sloty, ich jest niedużo, a trzeba je skoordynować z zatłoczonymi lotniskami po drugiej stronie. Samoloty z Warszawy do Singapuru wylatują o innej godzinie, a o innej przylatują podczas tych trzech rejsów w tygodniu, co potwierdza problem z miejscami do startu i lądowania. Jeśli mamy dwa lotniska zatłoczone na dwóch końcach świata, to robi się to organizacyjnie bardzo trudne przedsięwzięcie. Nie chodzi więc o potencjał rynkowy(bo on jest), czy o flotę LOT-u, gdyż narodowy przewoźnik ma maszyny, którymi obsłuży te trasy. Problem jest taki, by latać w sposób, który ma sens, ręce i nogi. Nie odważę się powiedzieć, że to połączenie będzie sukcesem. Nie powiem też, że jest ono skazane na porażkę. To rynek, o który LOT będzie musiał cały czas walczyć. Emirates i Qatar rzucają promocje co chwilę i nie przestaną tego robić – konkluduje Sipiński.

Azja wesprze budowę CPK?

Podczas delegacji w Singapurze Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządowy ds. CPK zdradził, że Lotnisko Changi jest wzorem dla koncepcji megalotniska w Polsce. Odpowiedzialny za budowę CPK wiceminister zwracał uwagę także na to, że singapurskie lotnisko od wielu lat wygrywa różnego rodzaju rankingi właśnie dlatego, że jest skoncentrowane na pasażerze i świetnie zaprojektowane. Wszystko to sprawia, że Changi jest jedną z ważniejszych inspiracji przy budowie nowego polskiego portu lotniczego. – Strona singapurska jest bardzo otwarta na wzięcie udziału w budowie CPK, a entuzjazm związany z projektem budowy centralnego portu, który tutaj obserwuję, jest znacznie większy niż momentami w Polsce – mówił także pełnomocnik. Potencjalnymi inwestorami mieli także być Korea Południowa i Chiny. 

Przypomnijmy, że w w środę (16.05) przez Senat przeszła specustawa o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Senatorowie nie zgłosili żadnych poprawek do tego projektu. Dokument został przegłosowany i trafi teraz do podpisu prezydenta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszego Dreamlinera do PLL LOT sprowadził mistrz świata

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Pasażer i linie lotnicze

Dodatkowa rotacja PLL LOT na beatyfikację rodziny Ulmów

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

LOT: Sukces lotów do Kairu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Sukces lotów do Kairu

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Zobacz również:

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

Pasażer i linie lotnicze

O byłego prezesa PLL LOT zabiegała konkurencja, ale odmawiał po żołniersku

inf pras. 29 sierpnia 2023

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Od Dasha do Dreamlinera. Historia pilota LOT-u

Mateusz Kieruzal 21 sierpnia 2023

Punktualność spada. LOT czwarty w Europie

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5