Partner serwisu
Prawo i polityka

LOT podwyższy pensje pilotom. Co dalej ze strajkiem?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
LOT podwyższy pensje pilotom. Co dalej ze strajkiem?
fot. LOT AMS
Od 1 czerwca piloci zatrudnieni w Polskich Liniach Lotniczych LOT na etacie dostaną podwyżki – informuje PAP. Po wzroście pensji kapitan Dreamlinera ma zarabiać 18,6 tys. zł brutto, a kapitan wąskokadłubowego Boeinga 737 czy mniejszego Embraera – 16,8 tys. zł. Do 600 zł wzrośnie również ekwiwalent na mundury.

– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zarząd LOT kontynuuje proces zmian w wynagrodzeniach różnych grup zawodowych pracowników. Zmiany te będą wdrażane stopniowo i mają dotyczyć zarówno stałych, jak i zmiennych części wynagrodzeń. Naszą intencją jest, aby rozwój spółki przekładał się również na zadowolenie naszych pracowników – mówi, cytowany przez PAP, Adrian Kubicki z biura prasowego PLL LOT.

Wzrost pensji od 5 do 12%

Pierwszej zmiany możemy spodziewać się już 1 czerwca, kiedy podniesiona zostanie podstawa wynagrodzenia. LOT będzie ją wypłacać niezależnie od liczby wylatanych w miesiącu godzin. Godziny prac pilotów Dreamlinerów zostaną zwiększone o 5 godzin, z 40 do 45 w miesiącu, a po podwyżce wynagrodzenie zasadnicze dla kapitanów ma wzrosnąć z 16,5 tys. zł brutto do 18,6 tys. zł brutto. Pierwsi oficerowie z 13,3 tys. zł brutto zaczną natomiast zarabiać 15 tys. zł brutto.

W przypadku pilotów mniejszych maszyn, takich jak Boeingi 737 czy Embraery, liczba godzin zostanie z 43 zwiększona do 45, a ich kapitanowie z 16 tys. zł brutto zaczną zarabiać 16,8 tys. zł brutto. Pierwszy oficer będzie zarabiał 11 tys. zł brutto – 500 zł więcej niż obecnie.

– To jest wzrost zasadniczego wynagrodzenia, a więc odpowiedź na postulat pracowników, by zabezpieczyć i zagwarantować większą niż do tej pory liczbę godzin, za które pilot otrzyma wynagrodzenie niezależnie od realnego nalotu w danym miesiącu. W ten sposób zwiększamy poczucie stabilności pracy w LOT i udział w "owocach" naszego rozwoju. Po tych zmianach oznacza to, że dajemy 5 proc. podwyżki w przypadku pilotów małych samolotów i 12 proc. podwyżki dla pilotów dużych samolotów – mówi dla PAP-u Kubicki.

Ponadto, zwiększone liczby godzin pracy mają również dotyczyć pracowników spółek córek LOT-u: pilotów współpracujących z LOT Crew i personelu pokładowego współpracującego z LOT Cabin Crew w formule B2B. Piloci i stewardessy z 30 godzin będą mogli teraz pracować 40.

Kolejna zmiana, obowiązująca od 1 czerwca, dotyczyć ma uruchomienia przez zarząd programu pilotażowego dla instruktorów kokpitowych. – Zasadnicza zmiana będzie polegała na zastąpieniu stałego dodatku wynagrodzeniem za faktycznie wykonane czynności instruktorskie. W okresie pilotażowym stały dodatek będzie zachowany, natomiast aktywni instruktorzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie za sesje symulatorowe, loty sprawdzające i szkolenia wykraczające ponad ten stały dodatek – mówi Adrian Kubicki.

Konflikt narasta od tygodni

Związki zawodowe LOT-u strajk zapowiadały już pod koniec kwietnia. Protest, planowany na początek długiego weekendu majowego, ostatecznie nie odbył się – pod budynkiem spółki odbyła się jedynie pikieta – ale wciąż nie można powiedzieć, by związkowcy doszli do porozumienia z zarządem przewoźnika. Prezes LOT-u, Rafał Milczarski, przekonywał pod koniec kwietnia, że wszelkie strajki są nielegalne, a związkowcy protestujący mimo wszystko, spotkają się z konsekwencjami.

Związkowcy domagają się przywrócenia wynagrodzeń z 2010 roku. Regulamin wynagrodzenia został wypowiedziany w 2013 roku, kiedy LOT stanął na krawędzi bankructwa i musiał przeprowadzić restrukturyzację. Obecne płace zależą m.in. od wylatywanych godzin. Ponadto związkowcy krytykują władze spółki, informując, iż nowi pracownicy, np. stewardzi nie są zatrudniani na umowę o pracę.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT: Jak ma działać system premiowy, którego nie chcą związkowcy?

Prawo i polityka

LOT i związki zawodowe nie wypracowały porozumienia. Będzie strajk?

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

Biznes i przemysł

Świat lotnictwa przybywa do Słowenii

inf pras. 11 września 2023

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT: Jak ma działać system premiowy, którego nie chcą związkowcy?

Prawo i polityka

LOT i związki zawodowe nie wypracowały porozumienia. Będzie strajk?

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5