Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Krywlany: MIB popiera rozwój lotnisk regionalnych, ale…

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Krywlany: MIB popiera rozwój lotnisk regionalnych, ale…
Fot. SilverTree, CC BY-SA 3.0
Poseł z Białegostoku, Krzysztof Truskolaski zapytał oficjalnie MIB, czy popiera rozwój lotniska w tym mieście i czy jest gotowe je wesprzeć. Jak czytamy w odpowiedzi, ministerstwo popiera rozwój lotnisk regionalnych, ale nie ma pieniędzy na ich wsparcie .

Przypomnijmy, że zaledwie kilka dni temu prezydent Białegostoku i przedstawiciele polsko-litewskiego konsorcjum podpisali umowę na budowę pasa startowego wraz z niezbędną infrastrukturą dla lotniska Białystok–Krywlany. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2018 roku. Na początek Krywlany będą przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 osób. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Od 2 do 3 tysięcy lądowań rocznie

Tymczasem przed miesiącem poseł Nowoczesnej z Białegostoku Krzysztof Truskolaski (syn prezydenta miasta) wysłał do ministra infrastruktury i budownictwa interpelację w sprawie budowy portu lotniczego w Białymstoku. Jak przypomina, lotnisko  ma się składać z dwóch części: szkoleniowej i przyjmowania lotów pasażerskich. – Zgodnie z wyliczeniami, jakimi dysponują władze Białegostoku, rocznie lądować będzie można na białostockim lotnisku ok. 2 do 3 tys. razy – podaje poseł.

– Warto też zaznaczyć, że w wielu środowiskach panuje przekonanie, że w Białymstoku powinno powstać w pełni certyfikowane lotnisko, a nie tak jak chcą władze miejskie – port lokalny, przy tym nie wykluczając możliwości jego rozbudowy w przypadku popularności i opłacalności lotniska – podsumowuje Truskolaski, pytając, jakie jest stanowisko rządu w sprawie budowy lotniska w Białymstoku i czy rząd optuje za budową lokalnego portu lotniczego w Białymstoku, czy też woli, by powstał tam w pełni certyfikowany międzynarodowy port lotniczy. Pyta również, który z projektów lotnisk w Białymstoku rząd byłby gotowy dofinansować – projekt lotniska lokalnego czy międzynarodowego i czy je dofinansuje.

MIB: Deficyt małych lotnisk coraz bardziej odczuwalny

W odpowiedzi na interpelację podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Chodkiewicz informuje, że MIB "co do zasady popiera rozwój lotnisk regionalnych", ale jednak decyzja o budowie i rozwoju lotniska, "powinna brać pod uwagę nie tylko aspekty społeczne czy gospodarcze" dla regionu, ale przede wszystkim uwzględniać ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową takiego projektu w długim terminie.

Jak dodaje Chodkiewicz, w dokumentach strategicznych nie planuje się uzupełniania siatki lotnisk regionalnych oraz ich rozbudowy kubaturowej. Przyznaje jednak, że coraz bardziej odczuwalny staje się deficyt małych lokalnych lotnisk. – Lotniska takie zlokalizowane w pobliżu większych miejscowości mogą stanowić znaczne odciążenie lotnisk komunikacyjnych położonych w tej samej aglomeracji od ruchu małych samolotów lotnictwa ogólnego, usprawniając ich funkcjonowanie i zwiększając ich przepustowość – uważa wiceminister.

– Rynek usług transportu lotniczego w Polsce stoi przed wyzwaniem, którym jest efektywne zaspokojenie popytu na przewozy lotnicze. Wzrost przepustowości istniejącej infrastruktury lotnisk użytku publicznego stanowi priorytet dla zapewnienia efektywności funkcjonowania sieci portów lotniczych poprzez zrównoważony rozwój rynku usług transportu lotniczego oraz cargo wraz z jednoczesnym zapewnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz ochrony środowisk – podkreśla Chodkiewicz.

Bez szans na pieniądze z ministerstwa 

Przedstawiciel MIB jasno określił, że resort nie dysponuje środkami budżetowymi, które mogłyby posłużyć jako wsparcie dla budowy i rozwoju nowych lotnisk. Ministerstwo zapewnia, że wspiera proces rozwoju transportu lotniczego w Polsce pozafinansowo – poprzez inicjatywy legislacyjne. Nie będzie na ten cel także środków unijnych, ponieważ w aktualnej perspektywie finansowej UE 2014-2020 nie planuje się dalszego dofinansowania budowy oraz rozbudowy infrastruktury lotnisk cywilnych w ramach projektów współfinansowanych z programów operacyjnych polityki spójności. Inwestycje w infrastrukturę będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko tylko w zakresie portów lotniczych znajdujących się w sieci bazowej TEN-T (Łódź, Warszawa, Gdańsk, Szczecin, Poznań, Katowice, Kraków, Rzeszów oraz Wrocław) i będą związane z poprawą systemów bezpieczeństwa, infrastrukturą komunikacji, nawigacji i dozorowania, systemami zarządzania ruchem lotniczym lub ochroną środowiska.

Z drugiej strony, pewne pieniądze Krywlany mogłyby jednak otrzymać, ale z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na końcu odpowiedzi czytamy bowiem, że zgodnie z Prawem Lotniczym prezes ULC udziela dofinansowania zakupu sprzętu i urządzeń bezpieczeństwa. Z dotacji celowej na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji mogą skorzystać podmioty niezaliczające się do sektora finansów publicznych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

"Nadal otrzymujemy pytania o możliwości lotów do i z Białegostoku"

Infrastruktura i lotniska

"Nadal otrzymujemy pytania o możliwości lotów do i z Białegostoku"

Rafał Dybiński 16 kwietnia 2021

Białystok: „Tylko lotnisko na Saharze nie wywołałoby protestów"

Infrastruktura i lotniska

Białystok coraz bliżej lotniska. Jest kolejna decyzja

Infrastruktura i lotniska

Białystok coraz bliżej lotniska. Jest kolejna decyzja

Rafał Dybiński 06 września 2020

Białystok-Krywlany: Lotnisko wpisane do światowego rejestru!

Infrastruktura i lotniska

Kandydat na prezydenta Białegostoku: Podlasie potrzebuje lotniska regionalnego

Infrastruktura i lotniska

Białystok-Krywlany: Lotnisko z pieniędzmi województwa

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

"Nadal otrzymujemy pytania o możliwości lotów do i z Białegostoku"

Infrastruktura i lotniska

"Nadal otrzymujemy pytania o możliwości lotów do i z Białegostoku"

Rafał Dybiński 16 kwietnia 2021

Białystok: „Tylko lotnisko na Saharze nie wywołałoby protestów"

Infrastruktura i lotniska

Białystok coraz bliżej lotniska. Jest kolejna decyzja

Infrastruktura i lotniska

Białystok coraz bliżej lotniska. Jest kolejna decyzja

Rafał Dybiński 06 września 2020

Białystok-Krywlany: Lotnisko wpisane do światowego rejestru!

Infrastruktura i lotniska

Kandydat na prezydenta Białegostoku: Podlasie potrzebuje lotniska regionalnego

Infrastruktura i lotniska

Białystok-Krywlany: Lotnisko z pieniędzmi województwa

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5