Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kraków-Balice: Remont obecnej drogi startowej nie wchodzi w grę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RYnekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kraków-Balice: Remont obecnej drogi startowej nie wchodzi w grę
fot. Port Lotniczy Kraków-Balice
Trwają dyskusje dotyczące możliwości budowy nowej drogi startowej na krakowskim lotnisku. Władze portu preferują wariant, w którym droga miałaby zostać zlokalizowana między istniejącą drogą startową a autostradą. Nie jest on jednak po myśli mieszkańców Zabierzowa, którzy obawiają się hałasu generowanego przez samoloty.

Przygotowania do inwestycji trwają

W maju ubiegłego roku zgromadzenie Wspólników Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków - Balice Sp z o.o., podjęło decyzję o przyjęciu planu inwestycyjnego do 2023 r., którego głównym elementem jest budowa nowej drogi startowej. Od lata ubiegłego roku trwa inwentaryzacja przyrodnicza oraz spotkania z przedstawicielami lokalnych społeczności i biznesu. W marcu bieżącego roku port ogłosił też postępowanie o udzielenie zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy nowej drogi startowej w trybie dialogu konkurencyjnego. Jak wyjaśniają przedstawiciele lotniska, taki tryb postępowania daje możliwość prowadzenia negocjacji z wybranymi - według przyjętych w ogłoszeniu kryteriów - najlepszymi wykonawcami, przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Prowadzony dialog ma na celu omówienie wszystkich aspektów zamówienia (zakresu przedmiotu, warunków umowy) z każdym wykonawcą zakwalifikowanym do udziału w postępowaniu. 

Problem z lokalizacją

Największe wątpliwości pojawiają się jednak wokół samej lokalizacji drogi startowej. Przeciwko wariantowi preferowanemu przez lotnisko, protestują bowiem okoliczni mieszkańcy. Ich zdaniem, najlepszym rozwiązaniem byłby wariant przebudowy pasa w istniejącym śladzie.

– Nie ma możliwości przebudowy obecnej drogi startowej bez zamknięcia lotniska. Branża lotnicza to skomplikowany system, a pomiędzy lotniskami w Europie jest duża konkurencja. Zamknięcie największego regionalnego lotniska w Polsce to strata dla regionu, ale i dla całej branży lotniczej w naszym kraju. Jednym z powodów, dla których remont drogi startowej nie jest możliwy jest to, że droga startowa w Krakowie ma spadek jednostronny, jest ona nachylona w stronę terminalu pasażerskiego. Zgodnie z przepisami po przebudowie powinna mieć spadek dwustronny (daszkowy). Nie jest to kwestia wymiany jednej, górnej warstwy, ale przebudowy szeregu warstw, które muszą przenosić duże obciążenia związane z ruchem statków powietrznych (samolot ląduje z prędkością przekraczającą dwieście pięćdziesiąt km/h). Konstrukcja, którą należałoby wymienić sięga około metra głębokości i podjęcie takich prac wiązałoby się z zamknięciem lotniska na około rok. Dlatego w trakcie prowadzonych analiz poprzedzających wybór wariantów, przebudowa obecnej drogi startowej została odrzucona – wyjaśnia Radosław Włoszek, prezes zarządu krakowskiego lotniska. Dodaje również, że trudny w realizacji byłby kolejny wariant, czyli tzw. wariant równoległy, niemożliwy do realizacji ze względy na kościół w Morawicy.

– Wpisany na listę UNESCO obiekt byłby przeszkodą lotniczą dla lądujących i startujących statków powietrznych. Ponadto budowa pasa równoległego jako tymczasowej drogi i przebudowa drogi w starym śladzie oznacza budowę dwóch dróg startowych (droga tymczasowa musi spełniać te same wymagania i parametry co docelowa droga startowa) – tłumaczy Włoszek.

Preferowany wariant „północny”

W rzeczywistości pozostaje więc tzw. wariant północny, w którym droga miałaby zostać zlokalizowana między istniejącą drogą startową a autostradą. Plan zakłada, że krakowskie lotnisko będzie miało jedną drogę startową, a po wybudowaniu nowej fragment obecnej zostanie przebudowany jako droga kołowania.

– Przewidujemy, że obecna droga startowa w tej części, która nie zostanie przebudowana na drogę kołowania, może być wykorzystywana jako dodatkowa powierzchnia postojowa, m.in. podczas „wydarzeń nadzwyczajnych” porównywalnych do ŚDM czy Euro 2012. Można będzie na niej również ustawiać małe samoloty, dla których z jakiś powodów nie będzie miejsca na płycie postojowej samolotów - wyjaśnia prezes lotniska.

Szacunkowy koszt budowy nowej drogi startowej, liczącej 2,8 tys. metrów długości, to około 250 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5