Rząd Maharashtra (trzeciego co do wielkości i drugiego pod względem liczby ludności stanu w Indiach) planuje opracować kompleksową politykę lotnictwa cywilnego na najbliższe 10 lat, aby zwiększyć regionalną łączność lotniczą. To pierwszy tego typu urzędowy dokument w tym kraju.
Pierwszy region z kompleksową polityką lotnicząW ramach planu zbudowane zostaną nowe lotniska i lądowiska dla śmigłowców, a sam proces uzyskiwania zezwoleń w tym sektorze zostanie przyspieszony.
Maharashtra Airport Development Corporation (MADC), państwowa firma zajmująca się rozwojem i zarządzaniem regionalnymi portami lotniczymi w wyżej wymienionym stanie, jest w trakcie konsultacji z ekspertem w dziedzinie infrastruktury lotniczej i kosmicznej. Konsultant powinien opracować plan wizji na lata 2018-2027, plan wdrożenia i politykę dotyczącą lotnictwa cywilnego.
– Zdecydowaliśmy się na ten ruch, aby mieć możliwość podejmowania szybkich decyzji zapewniających lepszą łączność regionalną, ale też realizować inwestycje i korzystać z szybko rozwijającej się branży lotniczej – powiedział Thesprint Suresh Kakani, dyrektor zarządzający MADC.
– Maharashtra jest być może pierwszym regionem w Indiach, który opracował tak kompleksową politykę lotnictwa cywilnego – dodał Kakani.
Zasadnicze elementy programu
W planach jest stworzenie kompleksowej polityki obejmującej rozwój infrastruktury portów lotniczych w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego, operacje międzynarodowe lotów czarterowych i śmigłowców, bezpieczeństwo portów lotniczych, a także tworzenie miejsc pracy w przemyśle lotniczym.
Polityka w zakresie lotnictwa cywilnego będzie również zawierać normy dotyczące rozwoju centrów utrzymania, napraw i remontów (MRO), instytutów szkolenia lotniczego, obsługi naziemnej i ładunków. Weźmie ona pod uwagę inne istniejące programy, integrując je w całość.
Dokument powstanie w 6 miesięcy
Według raportu Centrum Lotnictwa Azji i Pacyfiku (CAPA) indyjski rynek lotniczy będzie
trzecim co do wielkości na świecie do roku 2027, generując około 2,6 miliona bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy.
Maharashtra ma obecnie trzy międzynarodowe i 13 krajowych portów lotniczych. Jednak ruch pasażerski i towarowy obsługiwany na ponad połowie takich lotnisk, takich jak Baramati, Kolhapur, Osmanabad i Yavatmal, jest skromny. Trzy międzynarodowe lotniska międzynarodowe - Mumbaj, Pune i Nagpur - obsłużyły 54,4 pasażerów w sezonie 2016-17.
W ramach nowego planu rząd zbada adekwatność i skuteczność istniejących lotnisk, biorąc pod uwagę aktualne i przyszłe zapotrzebowanie na podróże lotnicze oraz wymagania infrastrukturalne, a także stan demografii. Opracuje on również krótko- i długoterminowe prognozy dotyczące ruchu pasażerskiego i towarowego. Przygotowanie całego dokumentu zajmie około sześciu miesięcy.