Port Lotniczy Heathrow ogłosił publiczne konsultacje w sprawie planowanej budowy trzeciego pasa startowego na największym europejskim lotnisku. Dyskusja na temat inwestycji trwa nieprzerwanie od wielu lat a przepustowość lotniska jest na wyczerpaniu.
Przedstawiciele największego europejskiego lotniska poinformowali, że będą prowadzić rozmowy z mieszkańcami na temat wpływu ekspansji portu na środowisko i sposobu zarządzania przestrzenią powietrzną wokół Heathrow.
– W ciągu ostatniego roku ciężko pracowaliśmy nad tym, aby rozwinąć nasze plany ekspansji i opracowaliśmy kilka nowych opcji, by przeprowadzić ją w bardziej odpowiedzialny i przystępny sposób – powiedziała dyrektor wykonawczy lotniska ds. ekspansji Emma Gilthorpe.
Nowe konsultacje są inicjatywą niezależną od wcześniej ogłoszonych rządowych konsultacji w sprawie krajowych deklaracji politycznych dotyczących lotnisk i koncentrują się na planach lotniska dotyczących infrastruktury i wpływie na lokalną społeczność.
Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury Chris Grayling poinformował, że rząd zamierza wydać zgodę na nowy pas w pierwszej połowie 2018 roku.
Tymczasem konsultacje społeczne rozpoczną się już 17 stycznia i potrwają 10 tygodni.
Decyzja o rozbudowie lotniska Heathrow została podjęta
pod koniec ubiegłego roku. Szacunkowy koszt inwestycji w nowy pas startowy to 18 mld funtów (20 mld euro). Projekt zaliczany jest do jednych z największych w Europie pod względem infrastruktury. Najprawdopodobniej pas zostanie oddany do użytku dopiero w 2025 roku.
Kwestia budowy trzeciego pasa na lotnisku Heathrow podnoszona jest od lat. Zwolennicy inwestycji podnoszą, iż bez niej Heathrow straci pozycję lidera w Europie na rzecz lotniska CDG w Paryżu. Obecnie przepustowość londyńskiego portu jest na wyczerpaniu. Jego zdolności przewozowe sięgają 480 tys. lotów rocznie, wobec 600 tys. w innych europejskich portach lotniczych.
Obecnie największe brytyjskie lotnisko wykorzystuje 98 procent swoich możliwości. W porównaniu z Heathrow port CDG w Paryżu ma cztery pasy a Schiphol w Amsterdamie – sześć. W Polsce lotnisko z największą liczbą pasów dorównuje lotnisku Heathrow, choć obsługuje siedmiokrotnie mniejszy ruch niż europejski gigant. Aby złagodzić skutki inwestycji dla mieszkańców, rząd zakłada budowę pasa bardziej na zachód niż dotychczas planowano i z zakazem wykonywania lotów nocnych. Mieszkańcy mają też otrzymać obietnicę, iż kolejnych pasów już tam nie będzie.