W środę, 17 stycznia Port Lotniczy Heathrow rozpoczął trwające 10 tygodni konsultacje społeczne, dotyczące planowanej rozbudowy lotniska. W tym czasie mieszkańcy będą mieli okazję wyrazić swoją opinię na temat takich kwestii jak zmiana trasy głównej autostrady w pobliżu lotniska oraz długość nowego, trzeciego pasa startowego.
Po latach negocjacji, ostatecznie premier Wielkiej Brytanii Theresa May w październiku 2016 roku poparła program ekspansji londyńskiego hubu, wyceniany na 22 miliardy dolarów. Przedstawiciel resortu transportu Chris Grayling potwierdził, że rząd zamierza dać zielone światło dla budowy nowego pasa w pierwszej połowie bieżącego roku.
Projekt rozbudowy Heathrow zaliczany jest do jednych z największych w Europie pod względem infrastruktury. Najprawdopodobniej nowy pas zostanie oddany do użytku dopiero w 2025 roku.
Za inwestycją opowiadają się przedstawiciele linii lotniczych, m.in. British Airways, EasyJet i Ryanair. Przewoźnicy zagrozili wycofaniem wsparcia dla trzeciego pasa, jeśli lotnisko nie obniży opłat pasażerskich. Lotnisko przystało na te warunki, zapowiadając obniżki nawet o 50 procent w przypadku lotów krajowych. Przewoźnicy wskazywali, że opłaty pasażerskie na lotnisku Heathrow są najwyższe na świecie.
Kwestia budowy trzeciego pasa na lotnisku Heathrow podnoszona jest od lat. Zwolennicy inwestycji twierdzą, iż bez niej Heathrow straci pozycję lidera w Europie na rzecz lotniska CDG w Paryżu. Obecnie przepustowość londyńskiego portu jest na wyczerpaniu. Jego zdolności przewozowe sięgają 480 tys. lotów rocznie, wobec 600 tys. w innych europejskich portach lotniczych.
Obecnie największe brytyjskie lotnisko wykorzystuje 98 procent swoich możliwości. W porównaniu z Heathrow port CDG w Paryżu ma cztery pasy a Schiphol w Amsterdamie – sześć. W Polsce lotnisko z największą liczbą pasów dorównuje lotnisku Heathrow, choć obsługuje siedmiokrotnie mniejszy ruch niż europejski gigant. Aby złagodzić skutki inwestycji dla mieszkańców, rząd zakłada budowę pasa bardziej na zachód niż dotychczas planowano i z zakazem wykonywania lotów nocnych. Mieszkańcy mają też otrzymać obietnicę, iż kolejnych pasów już tam nie będzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.