– Niskie ceny paliwa istotnie przyczyniły się do poprawy wyników LOT-u. Myślę jednak, że nie był to jedyny czynnik – stwierdza w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Sebastian Gościniarek, założyciel i partner w firmie BBSG. Jak dodaje ekspert, pomimo poprawiających się wyników narodowego przewoźnika, przed liniami lotniczymi stoi wiele ryzyk.
Polskie Linie Lotnicze LOT chwalą się świetnymi wynikami. Ich prezes, Rafał Milczarski, zapowiedział niedawno 300 mln zł zysku na koniec tego roku. W pierwszych siedmiu miesiącach 2017 roku przewoźnik zarobił 150 mln zł, co stanowi o 63 mln zł więcej niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy ubiegłego roku. Jednocześnie media spekulują, że dobre wyniki spółki są w dużym stopniu uwarunkowane niskimi cenami paliwa.
– Na pewno niskie ceny paliwa przyczyniły się do poprawy wyników LOT-u. Myślę jednak, że nie był to jedyny czynnik, a wpływ na kształt wyników miały również pewne działania restrukturyzacyjne i rozwój biznesu LOT-u, znaczący rozwój siatki połączeń i zwiększenie liczby przewożonych pasażerów. Na to składają się elementy zarówno te kosztowe – obniżanie kosztów, jak i zwiększanie przychodów – komentuje w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy, Sebastian Gościniarek, założyciel i partner w BBSG.
Jak dodaje ekspert, przyszłość niesie LOT-owi kilka istotnych ryzyk. Pierwszym z nich jest kwestia zbliżającego się Brexitu i tego, co będzie działo się w konsekwencji wynegocjowanej umowy między UE a Wielką Brytanią. Kolejne ryzyko to problem konsolidacji na rynku lotniczym. – Duzi stają się jeszcze więksi, a mali albo przyłączają się, albo najzwyczajniej w świecie upadają – dodaje Sebastian Gościniarek. Trzecim ryzykiem ma być ekspansja przewoźników znad Zatoki z którą, zdaniem eksperta, Unia Europejska bezskutecznie próbuje sobie poradzić.
Sebastian Gościniarek jest zdania, że konieczne jest „zamontowanie poduszki finansowej”, z której można by korzystać, gdy nadejdą cięższe czasy. – Należałoby się również rozejrzeć za jakimś silniejszym partnerem we współpracy z którym można by ten biznes rozwijać. Nie mam na myśli konkretnego przewoźnika, ale powiedzmy sobie szczerze – LOT nawet w skali europejskiej jest przewoźnikiem małym – dodaje ekspert BBSG. Jego zdaniem, w obliczu wspomnianej konsolidacji PLL LOT mogą być wypierane ze swojej najbardziej atrakcyjnej oferty – połączeń transatlantyckich i na Daleki Wschód.
Ekspert odniósł się również do aspiracji LOT-u, którego władze chcą zostać ulubioną linią lotniczą tej części Europy. – Deklaracje prezesa Milczarskiego są dalece niewystarczające do tego, żeby Czesi, Węgrzy czy ktokolwiek w tym regionie, uznał LOT za swojego ulubionego przewoźnika – stwierdził w rozmowie z Rynekiem Lotniczym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.