fot. Fyodor Borisov, commons.wikimedia.org, CC BY S.A. 3.0
Bank of America Merrill Lynch od kilku miesięcy bada możliwość sprzedaży Aéroports de Paris (ADP), operatora lotnisk Paris Charles de Gaulle i Orly. Francuskie ministerstwo transportu podaje, że rząd nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji w sprawie prywatyzacji.
ADP wciąż w rękach państwa
Jak informował Financial Times na początku bieżącego roku, prezydent Francji Emmanuel Macron przygotowuje prywatyzację operatora paryskiego lotniska na bieżący rok. Mimo to ostateczna decyzja w tej sprawie nie została jeszcze podjęta.
– Rząd ogłosił, że rozważa sprzedaż niektórych (państwowych) udziałów w celu finansowania innowacji. Rozważamy każdy przypadek, ale na tym etapie nie podjęto jeszcze żadnej wiążącej decyzji – powiedziała Elisabeth Borne, francuska minister transportu, zapytana o udziały w ADP.
ADP, w którym państwo ma 50,6 procent udziałów, od dawna uważane jest za jednego z głównych kandydatów do rozpoczęcia fali prywatyzacji. Kolejny największy akcjonariusz posiada 8 proc. udziałów w spółce. Jest on postrzegany przez analityków rynku jako najbardziej prawdopodobny nabywca akcji rządu w przypadku prywatyzacji. Chodzi o francuską grupę budowlaną Vinci.
Borne zapytana, czy jest zwolenniczką francuskich firm jako potencjalnych nabywców ADP, powiedziała: – We Francji są bardzo dobrzy inwestorzy, nie widzę powodów, dla których nie mogliby być udziałowcami.
Vinci wyraziła zainteresowanie kupnem pakietu udziałów operatora lotniska, jeśli państwo zdecyduje się sprzedać ich całość lub chociaż część.
Lotnisko w Tuluzie nie trafi w ręce Chińczyków
Borne potwierdziła również, że rząd nie planuje sprzedaży pozostałych 10 proc. udziałów w porcie lotniczym Tuluza w południowej Francji chińskiemu konsorcjum. Transakcja umożliwiłoby Chińczykom większościową kontrolę nad szybko rozwijającym się węzłem komunikacyjnym.
– Władze lokalne nie życzyły sobie, aby te udziały zostały sprzedane – wyjaśniła przedstawicielka francuskiego rządu.
Casil Europe, spółka holdingowa złożona z państwowej grupy Shandong Hi-Speed oraz z firmy Friedmann Pacific Asset Management z siedzibą w Hongkongu, kupiły 49,99 proc. portu lotniczego w Blagnac, poza Tuluzą, w 2015 r. Chińczycy planowali przejąć kolejne 10,01 procent udziałów lotniska w bieżącym roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.