Partner serwisu
Prawo i polityka

Ekspert: Konkurencyjność Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego będzie niska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ekspert: Konkurencyjność Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego będzie niska
Fot. PLL LOT
Na początku stycznia polski rząd powołał Polską Grupę Lotniczą. W obrębie grupy zostanie utworzona nowa firma zajmująca się leasingiem samolotów. Kapitał spółki wynosi 1,2 mld zł, a prezesem PGL-u został mianowany szef PLL LOT, Rafał Milczarski. O opinię dotyczącą pomysłu poprosiliśmy Dominika Bonieckiego, eksperta rynku lotniczego.

Boniecki przypomina, że w ostatnich latach na rynku leasingodawców lotniczych konkurencję zaostrzyły przedsiębiorstwa z Azji, dysponujące ogromnym kapitałem na zakup samolotów. Ekspert wskazuje, że rośnie także segment kredytów na zakup aktywów lotniczych, oferowanych zarówno przez banki komercyjne, jak i przez konsorcja kredytowe, w skład których wchodzą banki inwestycyjne. Dlatego, zdaniem Bonieckiego, na rynku tym występuje nadpodaż kapitału dostępnego dla linii lotniczych na finansowanie pozyskania floty samolotów. Wskutek tego, obniżeniu ulega wysokość rat leasingowych oraz wartość posiadanych samolotów. A powyższe zdarzenia mają miejsce w fazie gospodarczego rozkwitu. Dlatego, jak wskazuje ekspert, nieuchronne przejście gospodarki światowej z fazy rozkwitu w fazę kryzysu spowoduje przejęcie mniejszych leasingodawców przez graczy globalnych albo ich upadek.

– Istotnym czynnikiem konkurencyjności leasingodawców lotniczych operujących na rynku globalnym są korzyści skali. Przedsiębiorstwa te zamawiają relatywnie duże ilości samolotów, dzięki czemu cena jednostkowa statku jest wymiernie niższa od ceny katalogowej – wskazuje Boniecki i przytacza konkretne dane – wartość samolotów posiadanych przez trzech największych leasingodawców lotniczych – AerCap, GECAS oraz BBAM – wynosi ponad 70 mld dolarów. Z kolei wartość samolotów posiadanych przez 10 największych leasingodawców przekracza wartość 150 mld dol. Polski Fundusz Leasingu Lotniczego z portfelem aktywów o wartości 1 mld zł nie tylko nie znajdzie się w gronie choćby 50 największych leasingodawców na świecie, ale nie osiągnie też korzyści skali. Jego konkurencyjność względem graczy globalnych będzie, zdaniem eksperta, niska.

– Plany założenia Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego uważam za zbyt śmiałe w kontekście hiperkonkurencji panującej na globalnym rynku leasingodawców samolotów oraz nadpodaży kapitału dostępnego dla linii lotniczych na pozyskanie aktywów lotniczych. Czynnikami im minus są także ryzyko wahań kursowych między złotówką a dolarem i euro oraz brak możliwości osiągnięcia korzyści skali. Jeśli głównym klientem Polskiego Fundusz Leasingu Lotniczego będą Polskie Linie Lotnicze LOT, wystąpi ryzyko przeprowadzenia przez Komisję Europejską testu prywatnego inwestora. Celem tej interwencji będzie zbadanie zgodności współpracy obydwu podmiotów z zapisami prawa ochrony rynku i konkurencji w Unii Europejskiej – podsumowuje Boniecki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

LOT: Letnie miesiące są rekordowe. Ponad milion pasażerów w sierpniu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Letnie miesiące są rekordowe. Ponad milion pasażerów w sierpniu

Roman Czubiński 14 września 2023

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Biznes i przemysł

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Prawo i polityka

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT: Letnie miesiące są rekordowe. Ponad milion pasażerów w sierpniu

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Letnie miesiące są rekordowe. Ponad milion pasażerów w sierpniu

Roman Czubiński 14 września 2023

Poznań: Rekordowy sierpień i już blisko 2 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Infrastruktura i lotniska

Wakacyjny wzrost ruch lotniczego nad Europą

Mateusz Kieruzal 14 września 2023

Nowak (Embraer): E-Jety E2 sprawdzają się w Europie

Biznes i przemysł

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Prawo i polityka

Ostatni dzień rejestracji na Kongres Rynku Lotniczego!

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5