Głównym tematem Forum Lotniczego był w tym roku bez wątpienia Centralny Port Komunikacyjny. Z prowadzonych podczas paneli dyskusji można wysnuć kilka wniosków, które powinny pomóc w budowie megaportu.
CPK jak Monachium
Dr Frank Wagner, Country Manager Poland w Lufthansie odnosząc się do projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego zaznaczył, że planowanie rozwoju infrastruktury na 10-15 lat do przodu jest bardzo słusznym podejściem. Przewoźnik uważa, że po upływie tego okresu przepustowość Lotniska Chopina się wyczerpie – i już dziś trzeba podjąć decyzje uwzględniające te prognozy.
Zaznaczył też, że nie można zapomnieć o stałym inwestowaniu w istniejące już lotniska podczas budowy CPK. – Trzeba zadbać o obecnych pasażerów Lotniska Chopina, bo to przyszli pasażerowie Centralnego Portu – podkreślił.
Anca Apahidean, Area Manager Eastern Europe z IATA (International Air Transport Association) osobiście uważa projekt budowy CPK za dobry. - Jako IATA jesteśmy zdania, że w Polsce potrzebna jest większa przepustowość – w powietrzu i na ziemi. Cieszy, że polski rząd chce rozwiązać ten problem – powiedział. Konieczne zintegrowane podejście
Przedstawicielka IATA podkreślła jednak, że port musi powstać w jak najszerszej koalicji, uwzględniając potrzeby narodowej strategii transportowej, operatorów czy nawigacji powietrznej. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, powstanie dobry port, który może powalczyć o pasażerów z całego, zamieszkanego przez przeszło 180 mln ludzi regionu. – Jeśli będzie dobra infrastruktura, to dlaczego nie? – pytała.
Na istotę tego podejścia wskazywał też dr Wagner z Lufthansy. Podał przykład Terminalu 2 lotniska w Monachium, do którego budowy została zawiązana spółka joint-venture z Lufthansą. Przewoźnik miał w niej 40% udziałów. – Dzięki temu, że w projektowanie od początku włączony był klient, port doskonale uwzględnia jego potrzeby. I działa to nie tylko na korzyść Lufthansy, bo z portu korzysta ponad 30 przewoźników, którzy ocenili niedawno ten terminal jako najlepszy na świecie – podkreślił.
- Zintegrowane podejście jest kluczowe dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jeżeli projekt powstanie w zaciszu gabinetów, to czeka nas piękna katastrofa. Jeśli jednak uda się uwzględnić potrzeby wszystkich stron, to są szanse na udany projekt - podsumował Bartosz Baca, Partner w BBSG.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.