Budowa nowej drogi startowej dla krakowskiego lotniska jest już raczej przesądzona, choć mieszkańcy gminy Zabierzów, na terenie której leży port, nie są zadowoleni z wariantu wybranego przez lotnisko. Dla nich inwestycja oznaczać może bowiem spore uciążliwości. Chodzi przede wszystkim o problemy hałasowe.
Wariant ze szkodą dla mieszkańców?
Plany dotyczące budowy nowej drogi startowej w podkrakowskich Balicach ciągną się latami. Ostatecznie dopiero w marcu tego roku ogłoszono postępowanie o udzielenie zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy nowej drogi startowej w trybie dialogu konkurencyjnego. Zapowiedziano również szereg spotkań informacyjnych z mieszkańcami, podczas których przedstawiano dwa warianty, będące podstawą analiz środowiskowych. Te dwa warianty to budowa nowego pasa startowego w wariancie centralnym (droga startowa położona ukośnie w stosunku do istniejącej drogi startowej), oraz – preferowany przez krakowskie lotnisko – wariant mówiący o budowie nowego pasa zlokalizowanego między istniejącą drogą startową, a autostradą, czyli tzw. wariant północny. To właśnie na ten ostatni wariant mieszkańcy gminy Zabierzów nie chcą się zgodzić.
– W trakcie spotkań wielokrotnie przedstawiałem niezmienne stanowisko tak Wójta jak i Rady Gminy Zabierzów, iż zamierzenia inwestycyjne MPL nie mogą odbywać się kosztem mieszkańców – iż mieszkańcy wyraźnie w trakcie spotkań z MPL podkreślali, że nie akceptują przedstawionych wariantów rozbudowy lotniska – mówi Bartłomiej Stawarz, zastępca wójta gminy Zabierzów i dodaje, że rada gminy Zabierzów podjęła już rezolucję w tym przedmiocie i chce wycofania wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu preferowanego przez lotnisko. Jednocześnie gmina nalega na złożenie nowego wniosku, gdzie preferowany byłby wariant przebudowy pasa w istniejącym śladzie.
Mieszkańcy chcą przebudowy starego pasa
– Jedynym akceptowalnym dla gminy i mieszkańców rozwiązaniem jest przebudowa i rozbudowa drogi startowej w jej istniejącym śladzie lub budowa nowego pasa w wariancie równoległym do obecnie funkcjonującego pasa startowego – co z kolei już na wstępnych etapach analiz wykluczył MPL.. Chciałbym podkreślić, iż co do zasady gmina Zabierzów nie jest przeciwna budowie nowej drogi startowej, ale sprzeciwia się wariantowi preferowanemu przez MPL, który wzmoże uciążliwości związane z emisją hałasu na obszary gęsto zabudowane, mieszkalne – wyjaśnił Stawarz.
Nowy pas startowy miałby liczyć 2,8 tys. metrów długości a jego budowa nie zakłócałaby bieżącej pracy lotniska. W razie realizacji wariantu północnego szacowany koszt inwestycji to 250 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.