Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK podniesie obronność Polski? Siemoniak: Nie było takiego tematu


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-05-16 18:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK podniesie obronność Polski? Siemoniak: Nie było takiego tematu
fot. PLL LOT
Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego poprawiłoby bezpieczeństwo w regionie, ułatwiając szybki przerzut wojsk – stwierdził w rozmowie z PAP emerytowany amerykański generał Ben Hodges. Tę wypowiedź dementuje Tomasz Siemoniak, były minister obrony narodowej. – Argumenty na rzecz CPK są tak słabe, że próbuje się używać tez bezzasadnych, wykorzystując wyrwane z kontekstu wypowiedzi – twierdzi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym.
Generał Ben Hodges to były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie. W rozmowie z PAP stwierdził, że planowany do budowy Centralny Port Komunikacyjny jest „dokładnie tym, czego potrzebuje NATO i co ma na myśli Unia Europejska w dyskusjach o mobilności wojsk”. Jego zdaniem wielkie lotnisko, które ma powstać w gminie Baranów między Łodzią a Warszawą, nie tylko podniesie korzyści ekonomiczne, ale „przyczyniłoby się do poprawy bezpieczeństwa w regionie, ułatwiając szybki przerzut wojsk”.

– Urzeczywistnienie tego pomysłu pomogłoby nam poruszać się tak szybko jak siły Federacji Rosyjskiej lub szybciej, co jest istotne dla zapobiegania kryzysom i dla odstraszania – mówił generał Hodges, cytowany przez PAP. Według niego CPK pomógłby „utrzymać korytarz suwalski, pozwalając na szybki ruch wojsk”. Wspomniany korytarz suwalski to koncepcja autostrady jeszcze z lat 90. Droga miałaby połączyć Rosję z Kaliningradem, przebiegałaby właśnie przez Polskę i Białoruś.

Czy CPK rzeczywiście wspomoże bezpieczeństwo w regionie? Były minister obrony narodowej, Tomasz Siemoniak, jest innego zdania. – CPK jako miejsce, gdzie miałaby być przyjmowana sojusznicza pomoc – to wydaje mi się kompletnie nietrafne. Nigdy, w żadnych rozmowach z NATO tego rodzaju oczekiwanie nie było formułowane, a „zdolność do przyjęcia pomocy” to jest temat rozważany od naszego wejścia do NATO w 1999 roku. Nigdy nie było tematu, że potrzeba jakiegoś innego portu lotniczego na środku Polski – komentuje w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. Jak dodaje, gdyby ktoś chciał budować lotnisko w celu poprawy obronności państwa, powinno powstać raczej więcej mniejszych obiektów, niż jeden, zlokalizowany w centrum kraju.

Były szef MON uważa również, że wypowiedź generała Hodgesa została wyrwana z kontekstu na potrzeby rozpoczynającej się kampanii wyborczej w Warszawie. – Cenię generała Hodgesa, jest przyjacielem Polski, ale zapytany o każde lotnisko – w Radomiu czy Modlinie, odpowiedziałby przyjaźnie – twierdzi były szef MON. I dodaje, że mówienie o CPK w kontekście obronności to „chwytanie się brzytwy”, a używanie argumentów Hodgesa dla uzasadnienia projektu – „nie fair”. – To nijak się ma do oceny strategicznej, w której on jest mocny – mówi o generale. – Argumenty na rzecz CPK są tak słabe, że próbuje się używać tez bezzasadnych, wykorzystując wyrwane z kontekstu wypowiedzi – dodaje.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Milczarski: CPK to nasze wrota dla połączeń z Azji

Infrastruktura i lotniska

Milczarski: CPK to nasze wrota dla połączeń z Azji

Emilia Derewienko 15 maja 2018

Zostawcie Okęcie! Polityczne reakcje na likwidację Chopina

Prawo i polityka

Zostawcie Okęcie! Polityczne reakcje na likwidację Chopina

Emilia Derewienko 11 maja 2018

 

Co Modlin przygotował na lato

Pasażer i linie lotnicze

Co Modlin przygotował na lato

27 czerwca 2018

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

Infrastruktura i lotniska

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

27 czerwca 2018

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

Prawo i polityka

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

27 czerwca 2018

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS