Przy okazji drugiego corocznego szczytu lotniczego A4E przedstawiciele linii lotniczych spotkali się z europejskimi decydentami i przedstawicielami branży w Brukseli, aby przedyskutować sposoby, dzięki którym ruch lotniczy stałby się bardziej niezawodny dla pasażerów.
– Przed nami intensywny sezon letni. Musimy wyciągnąć naukę z ubiegłorocznych niedopuszczalnych doświadczeń – szczególnie na granicach UE, gdzie niewystarczająca infrastruktura i niedobór kadr doprowadziły do zwiększenia opóźnień lotów o 300 proc. na niektórych lotniskach. W związku z tymi opóźnieniami nawet 5 proc. pasażerów dziennie traciło połączenia tranzytowe. Niektóre państwa członkowskie już podjęły działania, mające na celu złagodzenie sytuacji. Pozostajemy jednak ostrożni, ponieważ nadal pozostaje wiele do zrobienia w zakresie personelu i inwestycji w automatyzację – powiedział Thomas Reynaert, dyrektor zarządzający A4E.
Wdrożenie nowego rozporządzenia UE ma nieproporcjonalny wpływ na ruch w europejskich portach lotniczych. Dotyczy ono m.in. wzmocnienia kontroli na granicach zewnętrznych UE, co oznacza, że czas przeznaczony na kontrolę każdego pasażera zajmie około 20 sekund dłużej niż wcześniej. Oznacza to wydłużenie średnio o dodatkową godzinę czasu kontroli każdego lotu.
Kolejną frustrującą kwestią dla pasażerów są opóźnienia spowodowane niedoborem pracowników kontroli ruchu (ATC) i niewystarczającą przepustowością systemu. – Podczas gdy ruch lotniczy w 2017 r. wzrósł o 4,4 proc. w porównaniu z 2016 r., liczba minut dziennego opóźnienia w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego wzrosła o 6,9 proc. Stanowi to równowartość więcej niż całego dnia dodatkowego opóźnień. W 2018 r. spodziewany jest dalszy znaczny wzrost ruchu. Dlatego istnieje pilna potrzeba wprowadzenia usprawnień w całej sieci – dodał Reynaert.
W oparciu o najnowsze dane Eurocontrol Network Manager, dzienne opóźnienia na trasie z powodu niewystarczającej przepustowości systemu kontroli ATC oraz niedoboru kadr wzrosły odpowiednio o 14,6 proc. i 20,6 proc. Linie członkowskie zrzeszone wokół A4E oczekują, że ATC zastosuje dodatkowe środki, aby jak najlepiej złagodzić te niedobory. W przeciwnym razie linie lotnicze będą musiały ponownie latać dłuższymi trasami, określone trasy będą musiały zostać ograniczone lub loty będą opóźnione w terenie. To z kolei spowoduje skutki uboczne w całej sieci, w tym odbije się na załogach statków powietrznych, które będą przekraczać swoje godziny pracy, co przyczyni się do frustrujących opóźnień dla pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.