Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus dostał miliardy nielegalnego wsparcia. Producent: Pomogły w stopniu minimalnym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-05-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl/ CNBC

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus dostał miliardy nielegalnego wsparcia. Producent: Pomogły w stopniu minimalnym
Fot. Airbus A380
Airbus podjął kroki w sprawie subwencji do samolotów A380 i A350, ale liczy, że Boeing zrobi to samo w sprawie wsparcia dla swoich samolotów. 

Według raportu Światowej Organizacji Handlu (WTO) Airbus miał otrzymać od państw europejskich 22 mld dolarów nielegalnego wsparcia przy realizacji projektów samolotów A380 i A350, co miało osłabić Boeinga. Przedstawiciele Airbusa w oświadczeniu zgodzili się wprowadzić poprawki do pożyczek na  A380 i A350XWB.

Airbus: Pożyczki nie pomogły A380

Europejski koncern argumentował jednak, że wsparcie pomogło programowi A380 w sposób marginalny, superjumbo miał niską sprzedaż, dlatego i sankcje powinny być minimalne.

Jeszcze na początku tego roku przyszłość superjumbo wydawała się mocno niepewna. Airbus już zapowiadał, że szykuje plan awaryjny, na wypadek gdyby nie udało mu się sfinalizować kontraktu z Emirates dotyczącego zakupu kolejnych A380. Od końca 2014 r. spekulowano o przyszłości tej największej na świecie maszyny pasażerskiej. Produkcję zmniejszano dwukrotnie z powodu małego popytu. Największy, ale zarazem najbardziej zniecierpliwiony klient Airbusa groził, że musi uzyskać gwarancję utrzymania produkcji A380 przez co najmniej 10 lat. Ostatecznie dubajskie linie uratowały program i zabezpieczyły go na kolejne dziesięć lat.

Nie wiadomo, czy ten argument przekona Amerykanów. Decyzja WTO pozwala USA podjąć działania „odwetowe”, ich skalę Światowa Organizacja Handlu określi w kolejnej decyzji. Boeing sugeruje, że będą to miliardy dolarów. 

Boeing też na cenzurowanym

Sprawa przed WTO została pierwotnie wszczęta w 2004 r., kiedy Stany Zjednoczone zakwestionowały pomoc udzieloną przez Francję, Niemcy, Hiszpanię i Wielką Brytanię przedsiębiorstwu Airbus na cele projektu i produkcji serii dużych cywilnych statków powietrznych. WTO wydało orzeczenie w tej sprawie w 2011 r., jednak Stany Zjednoczone uznały, że UE nie podjęło wystarczających kroków, aby wycofać subsydia dla Airbusa i usunąć negatywne skutki tych subsydiów dla Boeinga. Stany Zjednoczone wniosły więc przeciwko UE sprawę o niezastosowanie się do orzeczenia, kwestionując w ten sposób podjęte przez UE działania. 

UE wszczęła w 2005 r. równoległą sprawę o wsparcie rządu USA dla samolotów Boeinga. W tej sprawie trwa obecnie również postępowanie w sprawie niezastosowania się do orzeczenia, po tym jak UE zaskarżyła Stany Zjednoczone na forum WTO w związku z utrzymywaniem się subsydiów rządowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Mniejszy zysk i większe przychody Airbusa w półroczu 2023

Biznes i przemysł

Program airbusa A350XWB przekroczył 1000 sprzedanych samolotów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Mniejszy zysk i większe przychody Airbusa w półroczu 2023

Biznes i przemysł

Program airbusa A350XWB przekroczył 1000 sprzedanych samolotów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5