Wybór lokalizacji dla Centralnego Portu Komunikacyjnego wywołał na nowo dyskusję o koniecznym powiązaniu inwestycji z drogami i koleją. Mimo że pytania wydają się strategiczne z punktu widzenia istnienia i funkcjonowania Portu, to wciąż jest więcej znaków zapytania niż wyczerpujących odpowiedzi.
Przed tygodniem poznaliśmy
oficjalną lokalizację Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potwierdził ją również Mikołaj Wild, Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ogłoszenie tak ważnej informacji od razu zrodziło pytania o niezbędnych dowiązaniach drogowych i kolejowych do przyszłej inwestycji.
Szybka kolej na CPK do 2035 Mikołaj Wild już szeroko wypowiedział się o innych inwestycjach powiązanych z CPK. Cały projekt zakłada dwa etapy. Pierwszy z nich
potrwa do 2027 roku i zamknie się w 35 mld zł (w tym: 16-19 mld zł komponent lotniczy, 8-9 mld zł kolej i 6,87 mld zł drogi). Drugi dotyczy już tylko dalszej
rozbudowy sieci kolejowej. Ma on potrwać do 2035 roku i kosztować 23 mld zł. W tym mają zawierać się projekty komplementarne.
W sprawie powiązań CPK z koleją wypowiedział się także minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk. – CPK to nie tylko port, który jest dobrze skomunikowany drogowo, ale także kolejowo – zauważył. – Bezwzględnie muszą być zrealizowane inwestycje drogowe na istniejącej sieci i upłynniające ruch samochodowy oraz kolejowe. To jest poza wszelką dyskusją – podkreślił.
Szybka kolej konieczna na CPK Jak wyjaśnił, inwestycja zakłada, by planowany port miał duże znaczenie w komunikacji transkontynentalnej. Polskie władze dążą – wraz z przedstawicielstwem PLL LOT – by CPK stał się również hubem przesiadkowym dla polskich linii lotniczych. – Muszą więc prowadzić do niego również dogodne połączenia kolejowe. Na pewno Warszawa musi być w sposób właściwy skomunikowana z CPK, a czas przejazdu musi być odpowiednio krótki – wyjaśnił. Dodał, że także lokalna infrastruktura kolejowa musi być odpowiednio skomunikowana z przyszłą inwestycja.
Niestety, wciąż w dużej mierze rząd mówi o planach, a w odpowiedziach brakuje konkretów. – Na szczegóły przyjdzie tutaj czas – zaznaczył Adamczyk. – Konkretne przedsięwzięcia będą dopiero projektowana oraz tworzone w porozumieniu z Pełnomocnikiem Rządu ds. budowy Centralnego Portu Lotniczego, jak i resortem infrastruktury – a za jego pośrednictwem – również z zarządcą infrastruktury Polskimi Liniami Kolejowymi oraz ekspertami branży kolejowej – wymienia minister.