Według danych dostarczonych przez firmę zajmującą się analizą rynku lotniczego CAPA, na budowę lotnisk na całym świecie wydaje się obecnie 1,1 biliona dolarów. 255 miliarda dolarów inwestowanych jest w nowe projekty lotnisk, a 845 miliarda dolarów pochłaniają takie projekty jak budowa nowych pasów startowych czy rozbudowa terminali istniejących portów lotniczych.
Beijing New Airport
Nowe lotnisko w Pekinie o wartości 80 miliardów yuanów (12,6 miliarda dolarów) będzie jednym z największych na świecie, kiedy zostanie otwarte w październiku 2019 r.
Dla porównania, Ameryka Północna i Kanada wydają jedynie 3,6 miliardów dolarów na wszystkie 11 projektów lotniskowych. Rozmach, z jakim powstaje lotnisko w Pekinie, nie jest przypadkowy i wynika z potrzeb rynku. W regionie Azji i Pacyfiku, który jest najbardziej aktywny pod względem projektów lotniczych, na rozwój infrastruktury lotniskowej wydaje się prawie 400 miliardów dolarów.
Budowa lotniska w Pekinie jest częścią dużego projektu infrastrukturalnego nadzorowanego przez prezydenta Xi Jinpinga. Oczekuje się, że port obsłuży początkowo 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo 100 milionów, ponieważ Chiny dążą do wzmocnienia swojej pozycji jako międzynarodowego centrum lotnictwa. Lotnisko będzie połączone z Pekinem szybkim pociągiem o maksymalnej prędkości 350 km na godzinę, a także pociągiem międzymiastowym i drogą ekspresową.
Istanbul Yeni Havalimanı
Po zaledwie trzech latach budowy,
najnowsze lotnisko w Turcji ma zostać uruchomione w 2018 roku. Początkowo będzie ono wyposażone w dwa pasy startowe. Jednak pod koniec projektu, czyli do 2028 r., liczba pasów ma wzrosnąć do sześciu. Stambuł Yeni Havalimanı (Nowe lotnisko w Stambule) jest największym projektem infrastrukturalnym w historii Turcji. Lotnisko będzie zlokalizowane w Arnavutköy w północnej części miasta, po stronie europejskiej.
Projekty znajdujące się w trudnej sytuacji
Nie wszystkie inwestycje lotniskowe realizowane są bez przeszkód. Konsorcjum peruwiańsko-argentyńskie Kuntur Wasi planuje pozwać Peru w międzynarodowym sądzie arbitrażowym po tym, jak nie osiągnęło porozumienia z rządem w sprawie anulowania projektu budowy portu lotniczego Chinchero. Koszt inwestycji szacowano na 525 miliona dolarów. Rząd prezydenta Pedro Pablo Kuczynski ogłosił, że rezygnuje z realizacji inwestycji w maju 2017 r.
Konsorcjum Kuntur Wasi, będące własnością indyjskiego Andino Investment Holding i argentyńskiego Corporacion America, oświadczyło, że wypełniło wszystkie swoje zobowiązania i że Peru nie ma podstaw do jednostronnego unieważnienia umowy. Proponowane lotnisko Chinchero miało powstać, by ułatwić turystom dotarcie do ruin Inków Machu Picchu, w pobliżu miasta Cusco w południowo-wschodnim Peru.
New Mexico City Airport
Kolejnym zagrożonym projektem jest nowy międzynarodowy port lotniczy w Mexico City. Ucierpiał on z powodu szeregu problemów, w tym dotyczących choćby budowy linii kolejowej przeznaczonej do transportu towarów, gdzie pojawiła się kwestia sporu o ziemię i ulewnych deszczy, blokujących inwestycję.
Jeden z pasów startowych spóźnia się i może przeszkodzić w realizacji całego projektu, jeśli nie uda mu się przejść testów bezpieczeństwa i otrzymać odpowiedniej certyfikacji o czasie. Inne kwestie dotyczą choćby złożenia wniosku o upadłość przez kluczowego wykonawcę, czy pozew złożony przez koordynatora projektu przeciwko operatorom lotniska. Dodatkowo podczas niedawnego trzęsienia ziemi zniszczony został most, który łączyłby lotnisko z najbliższą autostradą.
Wybory w Meksyku odbędą się 1 lipca 2018 roku, a ich wynik może wpłynąć na przyszłość projektu. Uważa się, że główny polityczny przeciwnik obecnego prezydenta jest zainteresowany alternatywnym planem budowy dwóch nowych pasów startowych na terenie istniejącego lotniska wojskowego Santa Lucía w Zumpango. Ten alternatywny projekt prawdopodobnie kosztowałby tylko 40 miliardów pesos (2,1 miliarda dolarów).
Lotniska w przebudowie
Port lotniczy Manchester, w północno-zachodniej Anglii, przechodzi program modernizacyjny o wartości 1 miliarda funtów (1,3 miliarda dolarów USA). Jego terminal zostanie powiększony o 140 proc. Planowana data zakończenia inwestycji to 2020 rok.
W Indiach planowana jest budowa 100 nowych lotnisk (a więc podwojenie obecnej liczby portów lotniczych) w ciągu najbliższych 15 lat. Szacunkowy koszt inwestycji to 4 tryliony rupii (62,2 mld dolarów). Regionalny program inwestycyjny zakłada podzielenie tych pieniędzy między budowę 70 lotnisk w nowych lokalizacjach, podczas gdy pozostałe pieniądze zostaną przydzielone na budowę lotnisk zapasowych dla portów już istniejących bądź rozbudowę działającej infrastruktury lotniskowej. Zatwierdzono już budowę 18 nowych lotnisk.
Indyjski rynek lotniczy będzie trzecim co do wielkości rynkiem do 2024 roku. Jednym z flagowych lotnisk tego obszaru ma być lotnisko Greater Noida w Jewar, położone około 60 km od Delhi. Port przystosowany będzie do obsługi 30 do 50 milionów pasażerów rocznie.